ST5 – Studentpakken – arrangement om psykisk helse

Tid: tirsdag 7. desember, klokken 08:45
Rom: P46, PA318

Tine Øverseth Blomfeldt, Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet
Tine Øverseth Blomfeldt jobber som rådgiver hos Sammen Psykisk helse. Hun har jobbet i samskipnaden i 9 år med ulike forebyggende prosjekter.

Sammen psykisk helse ansatte 5 studentmedarbeidere for midler fra «Studentpakken» våren 2021. Studentmedarbeiderne utformet selv ideer til hvordan de kunne styrke den psykiske helsen blant studenter i Bergen. Resultatet ble en arrangementsrekke med fire temakvelder; Studentrådet , «It’s a match», Seksualitet og nærhet, og Hjem til jul.

Sammendrag

Posteren vil inneholde oversikt over hvordan «Studentpakken» og midler derfra er brukt til å ansette selvgående studentmedarbeidere som selv har utformet og iverksatt flere tiltak rettet mot å styrke studenters psykiske helse i Bergen.
5 studentmedarbeidere ble ansatt – 4 i 20 %-stilling og én i 40 %-stilling med et koordinerende ansvar. Studentene har også hatt mulighet til å føre timer for tid som overgikk stillingsprosenten. Studentene utformet flere forslag til mulige tiltak og et utvalg ble gjort i samarbeid med medarbeidere fra Psykisk helse. Tiltakene som ble valgt var ment å supplere Sammen Psykisk helse sine øvrige tilbud, være forebyggende og skape sosiale møteplasser.
Studentene arrangerer i løpet av høsten 2021 fire arrangement. Det fjerde – og siste – arrangeres 14. desember med tittelen «Hjem til jul». Arrangementet er et samtalemøte om forventninger, dynamikk og relasjoner i juletiden.
I august ble arrangementet «Studentrådet m/Frode Thuen» arrangert på studentbaren Kronbar på HVL. Et panel bestående av Frode Thuen og fire studenter fra et radioprogram på Studentradioen i Bergen kalt Studentrådet svarte på problemstillinger i forhåndsinnsendte spørsmål fra studenter. Arrangementet foregikk live på scenen på Kronbar, ble sendt på livestream og finnes som video på Sammen Bergen sin Facebookside.
I september foregikk samtalemøtet «It’s a match: en kveld om vår digitale datingskultur» på Litteraturhuset i Bergen: «Vi sveiper, matcher, chatter, ghoster, får bekreftelse, flørter, ler av andres profiler, får oss et ligg og blir underholdt av digital dating. Hva gjør egentlig digital dating og kjærlighetsshoppingen med oss? Hvorfor ghoster vi, og hvorfor blir vi hekta på de som egentlig ikke er interessert tilbake? Hvordan overlever vi i en digital datingkultur og hvordan møter vi den rette i et digitalt hav av muligheter?» I panelet satt  forfatter av boken “Snakkes til Uka” Ellen Sofie Lauritzen, professor i kulturvitenskap Tone Hellesund, psykolog Sindre Kvithyld Aasli kjent fra “Havarikommisjonen”, og student Adrian Olsen Bjørnsen.
I oktober vil det bli arrangert et samtale møte om seksualitet og nærhet med programleder og sexolog Tuva Fellmann og lege, professor emerit og sexolog Esben Esther Pirelli Benestad. Arrangementet vil foregå i «Egget» på Studentsenteret i Bergen.
Siste arrangement i rekken vil være «Hjem til jul» som arrangeres i desember. Foreløpig er forfatter og terapeut Hanne Ørstavik bekreftet i panelet.

Stikkord

• Det helhetlige tilbudet