Poster – «Welcome! Student starter kit» – en digital ressurspakke for nye studenter

Tid: Tilgjengelig under hele konferansen
Sted: P46

Mari Mæland Nilsen er universitetslektor ved UiS. Hun har en PhD i biologisk kjemi, og jobber nå ved skolelaboratoriet i realfag, som fungerer som et bindeledd mellom skole og universitet.
Hannah Tischmann er spesialbibliotekar og koordinator for Studieverkstedet ved Universitet i Stavanger. Hun har en Phd i nordisk og har tidligere jobbet som foreleser i nordisk – først og fremst ved Universitet i Wien

«Welcome! Student starter kit» er en digital ressurspakke som skal tilbys nye studenter ved europeiske universiteter for å lette overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning. Innholdet skal utvikle forståelse for studentrollen og vekke interesse for akademiske ferdigheter, slik at studentene kommer bedre og raskere i gang med studiene.

Sammendrag

«Welcome! Student starter kit» er en digital ressurspakke som skal tilbys nye studenter ved europeiske universiteter for å lette overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning. Prosjektet er finansiert av Erasmus+ Strategiske partnerskap, og partnere i prosjektet er Universitetet i Stavanger (prosjektleder), Islands Universitet og Kaunas teknologiske Universitet.  Målet med prosjektet er at de blivende studentene skal få en bedre forståelse av studentrollen og utvikle interesse for akademiske ferdigheter, slik at studentene kommer bedre og raskere i gang med studiene. Den digitale ressurspakken skal bestå av 10-12 korte filmer og annet digitalt innhold som omhandler de ulike delene av livet som student. Innholdet utvikles på tvers av de tre partnerinstitusjonene, og er basert på fokusgruppeintervjuer og spørreundersøkelse blant erfarne studenter.

Stikkord

• Forkunnskaper – erfaringer