ST-10 Mottakssamtalen – om å gjøre de riktige valgene

Tirsdag kl. 9.00-10.00 i Seminarrom C/D

Gisle Pettersen, Nord Universitet
Pettersen er studieleder ved grunnskoleutdanningen i Bodø og har jobbet med lærerutdanningen i 10 år med veiledning, rådgivning og i det siste, ledelse av studieprogrammet. Utdannet allmennlærer og har i tillegg en master i bedriftsledelse.
Oppsummering
Beskrive hvordan vi gjennomfører mottakssamtale med lærerstudentene. Hensikten er å få studentene til å gjøre bevisste valg underveis i utdanningen. Disse valgene har stor betydning for den hverdagen men går ut i når man begynner som lærer. Studentene skal se både studieløpet og yrkeskarrieren i en sammenheng.
Sammendrag (Abstract)
Mottakssamtalen er et helt nytt tiltak som er kommet på bordet med bakgrunn i diskusjonen rundt mottak av studenter, erfaringer med studieveiledning, valgfag og frafall/bytte av studium. Ser vi på helheten av disse problemstillingene, så er det mange elementer som går inn i hverandre. Hensikten med å kalle inn studentene til en samtale er å bli kjent med dem, høre hvilke planer de har for utdanningen og hva de ser for seg vil være et meningsfylt yrke etter endt utdanning. Det vil styres av de valgene man gjør underveis i utdanning. Målet er bevisstgjøring av disse tankene, råd og informasjon. Man blir samtidig kjent med studentene og vil i større grad være mer kjent med de utfordringene vi og studentene kan møte gjennom utdanningen. Terskelen for å søke hjelp og råd vil også være lavere, sett fra studentens side. I sum tror vi dette vil gi studentene bedre forutsetninger for å lykkes, ikke bare i studiet, men også det som venter etter endt utdanning – noe som faktisk er det viktigste.