ST-19 Programmøter som motivasjonstiltak for bachelorstudenter

Lenke til presentasjonen

Kristine Lysnes, Universitetet i Bergen (UiB)
Lysnes er studieveileder på Matematisk institutt, UiB, med ansvar for bachelor- og masterstudentene i matematikk og statistikk.
Rett informasjon til rett tid er viktig, og programmøter på avgjørende tidspunkt gjennom studiet kan virke slik at studenten opprettholder motivasjonen, gjør best mulig valg hvis det er valgfrihet i studiet, og får de nødvendige verktøy for selv å kunne løse eventuelle problemer som oppstår.
Sammendrag (Abstract)
Mange av de problemene studentene sliter med, som skaper usikkerhet og motivasjonsproblemer, bunner i manglende informasjon. De er ikke isolert fra det som skjer i samfunnet og vil la seg påvirke av nyhetssaker i media, men også av diskusjoner i familie og blant venner. Programmøter på avgjørende tidspunkt i studiet kan virke slik at studenten opprettholder troen på studiet, og får de nødvendige verktøy for selv å kunne løse evt. problemer som oppstår. Slike møter vil også være en fordel for organisasjonen som på denne måten unngår unødige henvendelser fra usikre studenter. Gjennom regulære programmøter vil studieprogrammet også kunne følge med på hvor mange studenter som fortsatt henger med. Evt. vil man bli klart over hva studentene sliter med, faglig eller praktisk, slik at dette kan følges opp.