ST3 – «Tre mentorprogram, ett emne»: Utvikling og gjennomføring av felles opplæring ved et innføringsemne for studentmentorer på 5 studiepoeng

Tid: tirsdag 7. desember, klokken 08:45
Rom: P46, PA318

Halvard Øysæd, Universitetslektor ved Fakultet for teknologi og realfag ved Universitetet i Agder
Sara Werling Sørstrand, rådgiver ved Fakultet for humaniora og pedagogikk ved Universitetet i Agder
Leif Arne Løhaugen, førstekonsulent  ved Fakultet for teknologi og realfag ved Universitetet i Agder

Presentasjon av samarbeidsprosjektet «TFL129 Innføringsemne for studentmentorer» (5 stp.) ved UiA. Tre ulike mentorprogram ved tre fakultet samarbeider om felles opplæring av studentmentorer gjennom et studiepoenggivende tverrfaglig emne.

Sammendrag

Ved inngangen til 2020 eksisterte det ved UiA tre ulike mentorprogram knyttet til fakultetene for Humaniora og pedagogikk, Samfunnsvitenskap og Teknologi og realfag. Mentorprogrammene ansetter samlet ca. 80-90 studenter som mentorer for nye førsteårsstudenter på bachelorprogrammene.
Studentene som ansettes som mentorer ble gitt opplæring på sine respektive fakultet. Det ble raskt klart at denne opplæringen hadde mye felles tematikk. Etter en kartlegging av de tre mentorprogrammenes opplæring, ble det klart at fakultetene kunne spare ressurser på å samordne opplæringen. Resultatet av dette samarbeidet ble opprettelsen av et eget tverrfaglig emne på 5 studiepoeng, TFL129 Innføringsemne for studentmentorer, våren 2021.
Emnet ble formelt etablert på Fakultet for teknologi og realfag som en prøveordning for ett år. Emnet startet opp med undervisning for 87 studenter fra de ulike mentorprogrammene i mars 2021 og det forventes at de oppmeldte avslutter med eksamen november 2021.
Emnet har følgende læringsutbytte:
Etter å ha tatt dette emnet skal studenten:

• Ha kunnskap om gruppeledelse og gruppeprosesser
  • Ha kunnskap om hvordan møte mennesker i et mangfoldig samfunn
  • Kjenne til læringsprosesser og studiestrategier.
  • Kunne legge til rette for gode læringsprosesser i grupper
  • Kunne fungere som gruppeleder og mentor i et studentmentorprogram

Alle studenter som søker og får tilbud om stilling som mentor må gjennomføre opplæringsemnet TFL129. Det er obligatorisk følge undervisningen for å kunne starte i jobb som mentor. Siste del av undervisningen i emnet foregår parallelt med at jobben som mentor starter.

Stikkord

• Mottak og førstesemester