ST4 – Externship – karrierelæring og jobbskygging for studenter

Rom: P46, PA318

Idar Nestaas, Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet
Guri Velure Sandsdalen, Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet
Idar Nestaas har vært karriereveileder i Sammen i 14 år. I løpet av disse årene har han opparbeidet seg et stort internasjonalt nettverk av karriereveiledere. Idar har utviklet kurset Karrierelæring. Høsten 2021 startet han på Master i karriereveiledning ved USN.
Guri Velure Sandsdalen er karriereveileder i Sammen Karriere. Hun har bakgrunn som lærer, og tar Master i karriereveiledning ved INN.

Externship er et tilbud fra Sammen Karriere der studenter følger en person i en virksomhet for en kort periode. Før utplasseringen samles studentene til et karrierelæringsseseminar. Vi ønsker å dele våre erfaringer på hvordan flere studenter kan få et tilbud om karrierelæringsaktiviteter knyttet til praksisbesøk.

Sammendrag

Externship har to hensikter; det skal gi studenten et innblikk i en vanlig arbeidshverdag, og gi arbeidsgivere mulighet til å bli kjent med studenters ferske kunnskap og kompetanse. I løpet av oppholdet skal studentene få anledning til å formidle sin kompetanse til vertsbedriften. Som forberedelse inviterer Sammen Karriere studentene til et kompetanseseminar. Kurset er basert på DOTS-modellen til Law og Watts, med særlig vekt på selvinnsikt og mestring av overganger. Selvinnsikt (S i modellen) handler bla. om å kunne forstå og formidle sine kvalifikasjoner, personlige egenskaper og ferdigheter, mens mestring av overganger (T i modellen) handler om å forstå arbeidslivet i det relevante feltet man ønsker å jobbe, og å relatere nåværende kunnskap til fremtidig praksis.
For at Externship skal gi studentene uttelling utover de to dagene på besøk i virksomheten, ser vi det som viktig å styrke deres karrierekompetanse. Gjennom praktiske øvelser får de selv undersøke og utforske sin egen kunnskap og egenskaper, tydeliggjøre sine forventninger til besøket, og innhente perspektiver fra de andre studentene som skal utplasseres i andre virksomheter. Denne måten å jobbe med seg selv på vil forhåpentlig gi dem selvinnsikt som vil være nyttig for dem både i Externship, men også i overgangen mellom studier og jobb.
Referanser:

Stikkord