Studiestartsundersøkelsen på OsloMet – Storbyuniversitetet

Skrevet av:
Silje Christine Andersen, studiestartskoordinator OsloMet
Envy Aleksander Frogset, student OsloMet
Last ned hele teksten som PDF
Sammendrag
Studiestartsundersøkelsen er et av flere verktøy vi på OsloMet bruker for i arbeidet med å forbedre og utvikle studiestart. Sammen med fokusgrupper og andre samtaler med studenter, ansatte, tillitsvalgte og andre, gir undersøkelsen en indikasjon på hva i studiestartsarbeidet som må forbedres og prioriteres, og kan til en viss grad brukes til å måle effekt av tiltak. Undersøkelsen har lav svarprosent og det er vanskelig å nå alle de nye studentene for å få tilbakemelding, men av de som svarer er studentmassen nokså riktig representert. Resultatene fra undersøkelsen brukes til å spre informasjon om sammenhengen mellom rekruttering, mottak, studentinformasjon, sosiale nettverk, studiemestring, engasjement, frafall og omdømme internt på OsloMet. På denne måten bruker vi innsikten fra undersøkelsen til å sikre en god start for alle OsloMet-studenter, med mål om at vi skal gi våre studenter de beste forutsetningene for å lykkes i overgangen til høyere utdanning.