«Ta ordet» – kurs med VR-briller

Nesten halvparten av dagens studenter opplever redsel for muntlig fremlegge eller å ta ordet foran forsamlinger. Slik problematikk kan hemme læring og være til hinder for gjennomføring av studiene.

«Ta ordet»- kurset har som formål å: (1) Øke studenters mestringsfølelse ved å benytte psykoedukasjon og praktisk ferdighetstrening i å holde muntlige fremlegg der eksponeringsgraden økes gradvis. (2) Bidra til økt forståelse av hvordan vi påvirkes av nervøsitet/ angst. Kurset går over 4 x 3 timer og har plass til 10 deltakere. Kursdeltakerne øver i VR-brillene mellom kursdagene.

Høsten 2023 ble Ta ordet-kurs med VR satt opp ved 11 av Norges 13 studentsamskipnader. 7 samskipnader gjennomførte. På tross av stor interesse fra studenter, studentpolitikere , studieveiledere, fagmiljø og har det største hinderet vært manglende påmelding til kursene. Der kurset gjennomføres får det gjennomgående gode tilbakemeldinger. Erfaringen med VR-briller som supplement til eksponeringen i kurset er god – på tross av enkelte oppstartsutfordringer med teknologien.

«Ta ordet»- kurset med VR-briller (Viritual reality) er det siste av fire delprosjekter under «Digitalisering av selvhjelpsverktøy for psykisk helse og rus». Prosjektet er finansiert av Helsedirektoratet og er et samarbeidsprosjekt mellom Norges arktiske studentsamskipnad, Studentsamskipnaden i Oslo (SiO), Vestlandet (Sammen) og Gjøvik, Ålesund, Trondheim (Sit). Kursprogrammet er et nasjonalt tilbud for alle samskipnader.

Om innleder:

Tine Øverseth Blomfeldt har jobbet i studentsamskipnaden siden 2012. Først som prosjektleder for rusmiddelforebyggende arbeid (Lykkepromille), senere som Karriereveileder og rådgiver for studentorganisasjoner. De siste to årene har hun jobbet som rådgiver og samtaleterapeut på avdelingen for Sammen Psykisk helse.