Utvikling av en helsefremmende digital lavterskeltjeneste– Kan studenterspor.no møte behovene og forventningene til Student 2.0?

Utvikling av en helsefremmende digital lavterskeltjeneste

– Kan studenterspor.no møte behovene og forventningene til Student 2.0?

I forbindelse med oppstarten av en helsefremmende tjeneste i SiO Helse i 2019, oppstod en visjon om å møte studenter på en helt ny måte; skriftlig, på en trygg digital plattform der studentene kunne være anonyme, og det skulle være gratis. Dagens unge voksne kommuniserer i stor grad skriftlig på digitale plattformer, både i privat sammenheng, men også i studiesituasjonen. I tillegg viser undersøkelser fra DigiUng (2018) at ungdom ønsker tilgjengelig helseinformasjon på digitale plattformer de bruker.

Studenterspør.no startet som et utviklingsprosjekt med tett samarbeid med ung.no. Dette er en spørretjeneste for barn og unge, driftet av Bufetat i 20 år. Prosjektet Studenter spør, ble en del av driften i SiO helse i 2020. I 2022 ble det bevilget midler fra Helsedirektoratet for ett nytt prosjekt, «Studenter spør 2.0». Prosjektet er pågåendene, med hovedmål om å gjøre spørretjenesten tilgjengelig nasjonalt, øke antall brukere, og å gjøre nettsidene mer brukervennlige. Samarbeidet med andre studentsamskipnader i Norge, står helt sentralt, og hittil er syv samskipnader blitt med på å drifte studenterspør.no.

På studenterspør.no, kan studenter stille anonyme spørsmål til fagpersoner om studentliv og helse. Det er samskipnadenes leger, psykologer, sosionomer, sexologer, helsesykepleiere, tannleger og fysioterapeuter som svarer på spørsmål. Tjenesten er gratis. Spørsmålene legges i en offentlig database, slik at spørsmål og svar er tilgjengelig for alle. Derfor kan det være at studentene finner svar på sitt spørsmål, uten å stille et spørsmål selv, men ved å søke på tidligere spørsmål på nettsiden. Studentene kan også lese fagartikler skrevet at samskipnadenes fagpersoner, eller erfaringsbaserte artikler skrevet av studenter.

Formålet med en anonym spørretjeneste, er å levere kvalitetssikret helseopplysning til studenter, på en passende digital plattform. Vi ønsker også å validere og normalisere belastninger som kan inntreffe i denne livsfasen, samt å ha en helsefremmende effekt ved å kunne bidra til informasjon som kan heve studenters livskvalitet og trivsel. I tillegg ønsker vi å treffe mennesker som sjelden selv oppsøker hjelp. Et gratis anonymt tilbud, vil være tilgjengelig for de som vegrer seg for å ta kontakt med helsetjenestene. En los-funksjon står også sentralt i tilbudet. Det er en viktig oppgave å veilede brukerne til rett sted for å få den hjelpen de trenger, eller bidra med råd om hva som kan være passende hjelp og tiltak.

Samfunns- og allmennpsykologien er opptatt av hvordan kontekst og miljø påvirker vår helse og livskvalitet, og hvordan vi kan legge til rette for gode liv for både individer og befolkningsgrupper. Psykisk helse skapes i samsvar med miljøet rundt individet. Studenterspør.no håper å bli en del av systemet rundt studentene, som kan være tilgjengelig på svært kort tid, når de trenger oss.

Les mer her om studentenspor.no!

Om innleder:

Lene Sogn Hansen – psykolog i spesialisering samfunns- og allmennpsykologi, Helsefremmende avdeling i SiO.
Eva Renate Åsheim – psykologspesialist i samfunns- og allmennpsykologi, Norges arktiske studentsamskipnad