W16 – Studieprogramledelse ved UiT – Formalisert, kvalitetssikret og utviklingsfokusert.

Tid: mandag 6. desember, klokken 15:00
Sted: P46, PA314

Annfrid Sivertsen, prodekan for utdanning vedFakultet for naturvitenskap og teknologi, UiT – Norges arktiske universitet

Oppsummering

Workshopen tar utgangspunkt i UiTs arbeid med å formalisere og kvalitetssikre utdanningsledelse på programnivå ved alle studietilbud. Våren 2021 vedtok UiT et felles mandat og rammer for studieprogramledelse, med fokus på utvikling av faglig og pedagogisk kvalitet, ivaretakelse av læringsmiljø, og strategisk ledelse. Hvilke erfaringer har UiT fra denne prosessen?

Sammendrag

Workshopen er lagt opp til 20 minutter presentasjon av UiTs arbeid med utforming av felles mandat og rammer for studieprogramledelse. Deretter deles deltakerne inn i gruppearbeid hvor det tas utgangspunkt i situasjon ved egen institusjon. Hver gruppe velger 1-2 av omdreiningspunktene under som utgangspunkt for gruppearbeid. Workshopen avsluttes med 15 minutter oppsummering fra gruppene i plenum.

• Studieprogramleders rolle og handlingsrom.

Har studieprogramledere ved egen institusjon tilstrekkelig handlingsrom til å utøve ledelse? Hvilke muligheter finnes til å skape seg et større handlingsrom? Er rollen formalisert og definert, og hva bør forankres i større grad?

• Utvikling av strategisk retning av utdanningstilbud.

Hvordan arbeides det med strategisk utvikling av utdanningstilbud ved egen institusjon?
Hvem er de strategiske driverne, er det institusjonsledelsen, dekan, instituttleder, faggruppeleder eller fagmiljøet? Finnes det utviklingsplaner eller andre verktøy for strategisk arbeid?

• Studieprogramleder og fagmiljøet.

Hvordan kan studieprogramleder engasjere og involvere fagmiljøet? Hvilke formelle og uformelle strukturer finnes? Hvilke allierte og hvilke allianser kan studieprogramleder skaffe seg?

• Studieprogramleder og studentmedvirkning.

Hvordan arbeides det med studentmedvirkning i eget studietilbud? I hvilke deler og på hvordan måte er studentene medutviklere av eget studietilbud?

• Studieprogramleder på tverrfaglige utdanningstilbud.

Hvordan kan studieprogramledere på tverrfaglige utdanningstilbud utøve god utdanningsledelse på tvers av enheter eller institusjoner med ulik organisering? Hvilke ekstra utfordringer bør ivaretas?

• Studieprogramleders utdanningsfaglige og faglige kompetanse.

Hvilke kompetansekrav, faglige og utdanningsfaglige bør stilles? Er ledererfaring en nødvendighet? Hvordan er tilgangen på kompetansehevende tilbud ved egen institusjon? Bør det være ulike kompetansekrav til profesjons- og disiplinutdanninger?

Stikkord

• Infrastruktur og servicetilbud