W17 – Språkveileder – Studenter med norsk som andrespråk

Tid: mandag 6. desember, klokken 16:15
Rom: P46, PA314

Marianne Tønnesen & Hanne Andersen-Steinsland, Universitetet i Agder
Marianne er ansatt som koordinator for Skrivestua og på Puls (Pedagogisk utviklings- og læringssenter) på UiA. Hun har lektorbakgrunn og har mange års erfaring fra videregående skole.
Hanne er ansatt som prosjektkoordinator for Studenter med norsk som andrespråk på UiA, og har lærerbakgrunn i tillegg til psykologi. Hun har flere års erfaring relatert til mennesker som har norsk som andrespråk i ulike sammenhenger.

Oppsummering

Studenter med norsk som andrespråk kan oppleve utfordringer med norsk språk i møte med høyere utdanning. Akademisk språk kan være krevende for alle studenter, og når det i tillegg blir på et andrespråk kan det føre til ekstra utfordringer. Vi ønsker å dele erfaringer bla fra drop-in språkveiledning og diskutere hvordan imøtekomme studentenes behov uten at det virker stigmatiserende.

Sammendrag

Studenter med norsk som andrespråk må bestå Bergenstesten på nivå B2-nivå eller ha 3 i norsk fra videregående for å oppfylle språkkravet ved opptak til UiA. I tillegg må de dokumentere engelskkunnskapene. Med studenter med norsk som andrespråk, menes ikke internasjonale studenter på innveksling, men ordinære studenter med et annet morsmål enn norsk. Til tross for bestått språkkrav opplever flere studenter utfordringer med språket i møte med høyere utdanning. Akademisk språk kan være krevende for alle studenter, og når det i tillegg blir på et andrespråk kan det føre til ekstra utfordringer. Flere studenter med norsk som andrespråk gir tilbakemelding på at det er vanskelig å utvikle språket mens de studerer. Ofte er tilbakemeldinger som blir gitt på oppgaver av generell karakter og det er derfor vanskelig å vite hva som skal til for å videreutvikle nivået på norskspråket. Tilbakemeldinger fra de som underviser eller veileder studentene er at det også for dem kan oppleves utfordrende. Det skyldes både manglende tid, men også mangelfull eller ingen kunnskap om norsk som andrespråk, avhengig av fagretning. I tillegg opplever studentene utfordringer relatert til den norske akademiske tradisjonen. Flere av studentene har høyere utdanning fra andre land enn Norge, og er derfor opplært i en annen akademisk tradisjon. Da særlig med tanke på referanser, kilder og plagiat. UiA har som flere andre i UH-sektoren de siste årene opplevd en økning i antall studenter som har norsk som andrespråk. Det er derfor opprettet ulike tilbud som skal forsøke å ivareta studentenes behov. Mer informasjon om tilbudene finnes på nettsiden www.uia.no/andresprak
I høst ble det opprettet et nytt tilbud som består i drop-in språkveiledning. Det er i første omgang et prøveprosjekt høsten 2021. Tilbudet er et samarbeid mellom Utdanningsavdelingen og Skrivestua, og er et av flere tilbud som UiA tilbyr til studenter med norsk som andrespråk. Drop in – språkveiledning er for studenter som har norsk som andrespråk og skriver på en tekst eller en oppgave og kan da få veiledning i norsk språk. Det vil ikke være en språkvask eller en retting av tekst, men mer generell gjennomgang av grammatikk og avklaring av begreper. Studentene blir møtt av to erfarne studenter som gir veiledning og tips til hva som bør øves på for å videreutvikle nivået på norskspråket, og da særlig det akademiske språket. Tilbudet er et drop-in tilbud og hver veiledning varer maks 45 min.
I løpet av workshopen ønsker vi å dele erfaringer vi har gjort gjennom prosjektet «Studenter med norsk som andrespråk,» og særlig språkveileder-tilbudet. I etterkant ønsker vi å legge opp til en workshop hvor deltakerne får mulighet til å dele egne erfaringer og utfordringer knyttet til tematikken. Hvordan kan vi sikre at høyere utdanningsinstitusjoner er rustet til å ivareta «studenter med norsk som andrespråk» på en best mulig måte? Hva er behovet og hvordan imøtekomme det uten å stigmatisere? Hva skal til for at studenter med norsk som andrespråk kan utvikle norskspråket mens de studerer?
Referanser:
Arntzen, R., & Eriksen, O. (2019). Kulturell kapital og akademisk integrering. Uniped, 42(04), 400-414. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2019-04-06
Selj, E. (2019). Språklige minoriteter i auditoriet (SmiA). Uniped, 42(04), 381-399. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2019-04-05
https://www.uia.no/nyheter/spraakrettleiar-paa-plass
https://www.uia.no/nyheter/mangler-de-norske-ordene
https://www.uia.no/nyheter/startar-norskkurs-for-minoritetsspraaklege
https://www.uia.no/nyheter/tettare-norskoppfoelging
https://khrono.no/sykepleie-minoritetsbakgrunn-uia/universitetene-ma-ta-ansvar-for-minoritetsspraklige-studenter/244213

Stikkord

  • Forkunnskaper – erfaringer
  • Mottak og førstesemester
  • Fagtilbud, tilrettelegging og informasjon
  • Det helhetlige tilbudet