W3 – SHoT 18 og utviklingen i studenters psykiske helse – hvordan kan vi forebygge?

PRESENTASJON
Tid og sted: 10. desember kl. 13:00 – Seminarrom A103
Hege Råkil
Studentsamskipnadene på Vestlandet (Sammen)
SHoT – 18 peker på den negative utviklingen i studenters psykiske helse som noe av det mest bekymringsfulle. Dataene tydeliggjør viktigheten av adekvat og rask individuell hjelp. Men like viktig er behovet for å forebygge. Hvordan kan utdanningsinstitusjoner, studenter og samskipnader sammen møte denne utviklingen på gode måter?
Abstrakt
SHoT – undersøkelsene kartlegger studenters helse og trivsel i bred forstand. Dataene viser at en av tre studenter føler seg ensomme. Antall studenter som opplever alvorlige psykiske plager har økt markant, fra 16% i 2010 til 29% i 2018. Utviklingen har vært mer negativ for kvinner enn for menn. Det er grunn til å anta at sårbarheten for psykiske plager også er knyttet til alminnelig overgangsproblematikk, ‘voksesmerter’ og utfordringer av mer normal – psykologisk karakter. I tillegg til å sikre individuell hjelp og gode samtaletilbud blir det derfor viktig å også øke innsatsen når det gjelder forebygging, universelle tiltak og utadrettet virksomhet. Her er potensialet for samarbeid og felles innsats stort.
Vi vet at en tidlig opplevelse av tilhørighet både faglig og sosialt er forebyggende når det gjelder videre helse, trivsel og mestring. Hvordan kan utdanningsinstitusjoner, studentene selv og samskipnadene samarbeide om å legge til rette for dette, og for at nye studenter tidlig finner ut av studentrollen og studenttilværelsen?