W5 – Mentordning – fra spredte piloter til fullskala satsing

Tid og sted: 9. desember kl. 15:00 – Seminarrom A126
Linda Herfindal Lien og Øystein Sandven
Universitetet i Bergen og Sammen
Deling og drøfting av erfaringer fra UiBs «mentor fullskala»-prosjekt, knyttet til å skalere opp mentorordning fra spredte piloter til en helthetlig og systematisk satsing. Hva skal til for å etablere ordninger som treffer studentenes behov, og som er bærekraftige over tid?
Abstrakt
Overgangen fra skole til universitet kan være vanskelig å mestre. SHOT-undersøkelesen 2018 viser at mange studenter opplever ensomhet, og utenforskap kan medføre uønsket frafall fra høyere utdanning. Hvordan kan viderekomne studenter bidra slik at nye studenter lettere og raskere kommer inn i ei sosialt og faglig fellesskap?
Universitetet i Bergen innfører mentorordning for alle bachelorstudenter, der mentorene i stor grad består av viderekomne studenter. I 2019 har det vært gjennomført et eget prosjekt for å skalere opp satsingen fra spredte piloter til fullskala. Prosjektet har vært støttet av Helse- og omsorgsdepartementet, og er et samarbeid mellom universitetet og Sammen.
I arbeidsseminaret tar vi for oss etablering av ulike typer mentorordninger, fra kartlegging av behov til realisering. Hva skal til for å etablere ordninger som treffer studentenes behov, som passer inn ved ulike fakulteter og studieprogrammer, og som er bærekraftige over tid? Og hva sier egentlig studentene selv at de trenger og ønsker fra en mentorordning?