W6 – Fadderordningen i et førstesemesterfokus

Tid: tirsdag 7. desember, klokken 08:45
Rom: P46, PA329

Gro Hodne Gundersen, Universitetet i Agder
Gro Hodne Gundersen er ansatt i kommunikasjonsavdelingen ved Universitetet i Agder. Her er hun prosjektleder for studiestart. I denne rollen følger også ansvaret for universitetets fadderordning.

Det er pågående førstesemesterfokus med utrulling av mentorordninger og andre førstesemestertiltak. Hvordan skal vi ivareta fadderordningen på en god måte i dette fokuset? Hvordan kan vi tilrettelegge for at man både har gode mentor/førstesemester-ordninger og gode fadderordninger fremover? Kan vi blande disse ordningene? Kan vi sette fadderordningen i system og forvente større faglighet i fadderuka, eller «ødelegge» vi fadderordningen ved å gjøre dette?

Sammendrag

I dag legger studiestarten vår mest vekt på det sosiale. Hva vil skje om den får et mer faglig preg?
Hvor mye kan vi endre fadderordningen før den mister sin verdi, og det blir vanskelig for oss å rekruttere faddere? Hvordan bør vi skille mellom rollene som mentor og fadder?
I UH-sektoren arbeides det stadig mer med gjennomstrømming. Vi setter inn tiltak for å hjelpe de nye studentene med å komme inn i et godt studiemiljø, og med å gjennomføre studiet sitt.
Flere utdanningssteder har etablert mentorordninger for å styrke dette arbeidet.
I desember 2019 nedsatte UiAs ledelse en arbeidsgruppe som skulle gjennomgå dagens studiestart, komme med forslag til forbedringer av studiestarten og skissere et felles introduksjonsprogram for nye studenter.
Gruppen fikk i oppgave å:

• Kartlegge hovedutfordringene ved dagens studiestart
  • Foreslå organisatoriske endringer av studiestarten, blant annet for å sikre at fakultetene og vitenskapelige ansatte i høyere grad tar eierskap til studiestarten og at studentene raskere knyttes til fagmiljøene.
  • Foreslå endringer av innholdet i studiestartukene som sikrer at studiestarten får en tydeligere faglig profil og forbereder og motiverer studentene til videre studier.
  • Utforme et helhetlig introduksjonsprogram for nye studenter. Programmet skal strekke seg gjennom det første semesteret, inkludere studiestarten og ha en struktur som kan være felles for hele UiA. Programmets mål er å sikre sosial inkludering og gi studentene en god faglig introduksjon til studiene.

Etter at denne rapporten ble lagt frem har UiA gjort endringer i fadderordningen.
Vi etterstreber blant annet å gi nye studenter en fadder fra samme studium. Dette er en krevende jobb, siden det er ulik tradisjon for å høste faddere ute på fakultetene. I år startet vi også et nytt kurs om overgangen fra elev til student – med stor suksess.
Men en ting som gjenstår i arbeidet er å trekke opp skiller mellom fadder- og mentorordningene. Vi ser at faglige mentorer også får en sosial rolle. Samtidig ser vi på UiA i at fadderordningen blir mer faglig. Disse parallelle ordningene er utfordrende.
Mentorordningen på UiA er faglig forankret. Den legger vekt på onboarding og hjelp til å gjennomføre det første halvåret (noen ganger litt lenger). Disse stillingene blir utlyst, vi jobber grundig for å finne de beste kandidatene. De som blir valgt ut får kontrakt og timebetaling.
Fadderordningen har på sin side har en lang tradisjon, med vekt på det sosiale. Faddere melder seg frivillig til ordningen. Det er noen regler, men ingen krav eller kriterier. Fadderne får heller ikke betalt.
Spørsmålet er om disse to ordningene kjemper om de samme gode kandidatene: De som ønsker å hjelpe andre studenter. Hva slags motivasjon har de for å søke seg til fadder- eller mentorordningene, og hvilken rolle spiller instentivene?
Det kan bli vanskelig å rekruttere studenter til overlappende roller. Derfor er det viktig å sette rollene i system, og rendyrke profilene deres. Men er dette noe som kan systematiseres?  Kan vi sette fadderordningen inn i et førstesemestersystem, med høyere krav og forventinger, men også flere muligheter?
Følgende spørsmål blir fremlagt til workshop:

• Kjenner dere igjen problemstillingen? Gjør mentorordningen fadderne overflødige?​
  • Hva trenger de nye studentene?​
  • Hva forventer vi av mentorene – og hva forventer vi/kan vi forvente av fadderne?​
  • Hvordan kan mentorordning og fadderordning organiseres side om side, så vi får synergier og ikke konkurranse?​
  • (Hvordan kan vi kvalitetssikre fadderne?)​

*det siste spørsmålet kan besvares om det blir tid til det.

Stikkord

• Mottak og førstesemester