P4 – Frafall og fullføring – hva forteller tallene?

Klokken 10:05-11:00, mandag 7. desember – presentasjon/kurs
Ingrid Susanne Andersen, Universitetet i Agder
Ingrid Susanne Andersen er seniorrådgiver ved UiA og har jobbet som analytiker i Studieavdelingen og jobber nå i Økonomiavdelingen. Analyser av studiedata er sentralt i kvalitetsarbeid og brukes som beslutningsstøtte for utdanningsledere på alle nivå.  ISA har også jobbet med å implementere Tableau som verktøy for analyser, formidling av statistikk og som rapportstøtte ved UiA. Tilgjengeliggjøring av data og god brukervennlighet er høyt prioritert i arbeidet. Siden 2016 har ISA vært medlem av Ekspertgruppen for STAR som blant annet arbeider med vedlikehold og videreutvikling av rapportmaler og datakilder.

Oppsummering

Her kan du se Powerpointen og opptaket av presentasjonen.
Denne presentasjonen er for deg som kjenner litt til Tableua, men ønsker å bedre kjenne til mulighetene Tableua gir. Innlegget starter med en liten gjennomgang av sentrale begreper knyttet til studentgjennomstrømming, fullføring og frafall. I Tableua er det noen rapporter som gir verdifull informasjon om sentrale spørsmål knyttet til gjennomstrømming som f.eks.:

• Hvor mange fullfører et studieprogram?
  • Hvor lang tid bruker de?
  • Når skjer frafall?
  • Hvordan sammenligne program og hvordan sammenligne startkull?
  • Ved UiA har vi også utviklet noen rapporter som har til hensikt å følge studenter underveis i studieløpet, og som kan være nyttige ved evaluering av hvilken effekt førsteårs-tiltak har for frafall og studiepoengproduksjon.

Kategori:

• Statistikk og analyse
  • Evalueringer

Abstract

I Tableua er det noen rapporter som gir verdifull informasjon om sentrale spørsmål knyttet til gjennomstrømming. Innlegget vil ha fokus på hva statistikken kan gi svar på og hvordan denne kan formidles til ulike målgrupper. Innlegget har følgende hovedbolker:

• Begreper og definisjoner knyttet til gjennomstrømming og frafall, og hvordan disse visualiseres i rapporter
  • Eksempler på hvordan man kan bruke rapporter for å sammenligne startkull, sammenligne program og nyansere informasjon om tidsbruk
  • Hvordan statistikk om gjennomstrømming, fullføring og frafall formidles til utdanningsledere på alle nivå ved UiA
  • Et pilotprosjekt knyttet til studentoppfølging

Presentasjonen er laget som ett innlegg, men det vil bli anledning til å stille spørsmål underveis. Ta gjerne utgangspunkt i problemstillinger som dukker opp på egen institusjon.
For best mulig utbytte av innlegget anbefales det at man logger seg inn i Tableau på en eller flere av rapportene om gjennomstrømming som er tilgjengelig der; f.eks:
Lenke til andre relevante rapporter vil bli delt.
 Tilbake til konferansens hovedside