| Hvil du bidra? Kompetansenettverk for studenters suksess inviterer ansatte og studenter i utdanningssektoren til å dele erfaringer, tiltak og prosjekter knyttet til årets konferansetema. Under konferansen gjennomføres en rekke parallelle sesjoner, hvor du har mulighet til å presentere ditt arbeid. Dette er en verdifull anledning til å synliggjøre initiativer, dele kunnskap og bidra til nettverkets mål om kompetansedeling og styrket samarbeid på tvers av lærersted, samskipnad og studentorganisasjoner. Nedenfor finner du informasjon om hva vi ønsker oss av årets bidrag i de parallelle sesjonene. Årets tematikk Konferansen setter søkelys på hvordan vi kan forstå og forebygge frafall i høyere utdanning. Vi ønsker å belyse: – Hva vi vet om årsakene til frafall – Hvilke tiltak og ordninger som faktisk har dokumentert effekt – Hvordan vi – både strukturelt og individuelt – kan jobbe smartere og mer systematisk for å skape et inkluderende og støttende utdanningsløp – Hvordan påvirker studentvelferden og læringsmiljøet frafall og gjennomføring hos studentene Hva ser vi etter i bidragene? Vi ønsker oss bidrag som: – Retter oppmerksomhet mot konkrete utfordringer, behov eller erfaringer fra deres arbeid – Presenterer tiltak, forskningsfunn eller praksiser med mål om å redusere frafall eller styrke studentenes gjennomføring – Reflekterer over studentenes behov i dag, og hvordan vi som sektor best kan møte dem – Gjerne legger opp til dialog, diskusjon eller erfaringsdeling med deltakerne i sesjonen Aktuelle spørsmål å ta utgangspunkt i: – Har vi tiltak som faktisk treffer, eller overlater vi for mye ansvar til den enkelte student? – Hvordan kan vi utvikle tilbud som gjør at studentene slipper å stille seg spørsmålet: Should I stay or should I go? – Hva skal til for at tiltak og løsninger skal gi varig effekt? |
Typer av innlegg
Det holdes tre ulike typer av innlegg
- Arbeidsseminar (workshop)
- Tradisjonell «paper»-presentasjon
- «Show and tell»
Workshop
Varighet: 60 minutter
Workshopene er designet for å fremme engasjement og diskusjon blant deltakerne. En typisk workshop starter med at fasilitator deler sine egne erfaringer og utfordringer knyttet til temaet (10-15 minutter), før diskusjonen åpnes for at deltakerne kan utforske problemstillingene nærmere.
Fasilitator kan både presentere utfordringer fra sitt arbeid og dele erfaringer med tiltak som er satt i verk. Dette gir en unik mulighet for alle deltakere til å få verdifulle innspill på sine egne utfordringer. For at dette skal fungere optimalt, må det unngås lange monologer – det er viktig å gi plass til at alle kan delta aktivt i diskusjonen.
Mål:
- Gi deltakerne mulighet til å utveksle erfaringer og knytte sterkere bånd
- Gi lederen tilbakemeldinger på egne tiltak og problemstillinger, samt muligheter for forbedringer og løsninger
Tradisjonell «paper»-presentasjon
Varighet: 20-30 minutter
En «paper»-presentasjon bygger på et skriftlig arbeid, som for eksempel en forskningsartikkel, evalueringsrapport eller annet relevant materiale for konferansen. Presentasjonen starter med en 10-20-minutters gjennomgang av arbeidet, etterfulgt av 5-10 minutter for spørsmål, svar og diskusjon.
Mål:
- Presentere relevant arbeid på en effektiv måte
- Gi presentatøren tid til å gå i dybden og forklare hovedpunktene i arbeidet
- Gi presentatøren mulighet til å motta tilbakemeldinger på sitt arbeid
- Gi deltakerne sjansen til å vurdere relevansen av arbeidet for deres egne interesser
Show-and-tell
Varighet: 60 minutter (totalt)
Hver Show and Tell-økt inkluderer 2-4 presentatører og varer i totalt 60 minutter. Hver presentatør får 5 minutter til å gi deltakerne et sammendrag av en aktuell poster eller prosjekt i en kort presentasjon. Etter at hver presentatør har gjennomført sin 5-minutters presentasjon, går turen til neste. Når alle presentasjonene er ferdige, får deltakerne muligheten til å stille spørsmål direkte til de ulike presentatørene individuelt.
De siste 15 minuttene av økten vil bestå av en kort oppsummering der innlederne deler hvilke spørsmål de har mottatt og gir muligheter for å utdype eller klargjøre informasjon.
Oppsummert struktur:
• 20 minutter (4 presentatører x 5 minutters presentasjoner)
• 30-35 minutter til å utforske utstillingene/materiell og snakke med presentatørene
• 15 minutter til oppsummering
Erfarne fasilitatorer vil sikre at tidsplanen overholdes. Dette formatet gir deltakerne mulighet til å snakke direkte med presentatørene og utforske flere interessante prosjekter. For presentatørene betyr dette at de når ut til et bredere publikum, og de kan presentere ulikt materiale på en effektiv måte.
Alle forslag til innlegg vil bli vurdert og godkjent før de legges inn i programmet for konferansen.