A-9 En studie av fenomenet studenters motivasjon

Lenke til presentasjonen

Andreas Hagen, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
Hagen er rådgiver på NTNU i Gjøvik. Han er masterstudent i karriereveiledning.
Masteroppgave med fokus på studenters motivasjon. Det vil bli belyst motivasjonsteorier og karriereveiledningsteorier. Studenters motivasjon ses på i denne studien som virkningen av studenters valg, mestring og identitet.
Sammendrag (Abstract)
Fokus i masteroppgaven vil være studenters motivasjon. Begreper som er med på å påvirke studenters motivasjon er studenters valg, mestring og identitet. I denne studien handler identitet om tilhørighet, og mestring er resultater på arbeidskrav og eksamen. Det vil være en antagelse om at tilrettelegging for god karrierelæring vil utvikle karrierekompetansen hos den enkelte student, som sannsynligvis vil påvirke motivasjonen. Studenters karrierekompetanse vil kunne påvirke motivasjonen for valg av studium, valg av emner, innsats i undervisningen i tid og ressurser som legges i studiene, og vil kunne påvirke muligheten for å gjennomføre studiet.
Foreløpig problemstilling på masteroppgaven er: ”Hvilken betydning har karrierekompetanse for studenters motivasjon?”