Målgruppen for seminaret var de som var med på seminaret i mars 2017 og andre som har arbeidet lenge med og fått gode resultater med sine mottak av nye studenter.
Del 1: Mottaket og de første ukene av semesteret
Første semester er avgjørende for i hvor stor grad studentene blir værende og gjennomfører studiet.
Stikkord:
- Sosial integrasjon
- Faglig tilhørighet
- Faglig interessant
- Læringsmiljø
- Motivasjon
- Spesielle tilpasninger
Innlegg:
Ingeborg Marie Jensen (UiS): Samarbeid om akademisk dannelse.
Thorvald T. Abrahamsen (HSN): Studieforberedende kurs – på godt og vondt
Anita Mackay Kristensen Vikingstad (HVL): Førstesemestertiltak for Nautikk – Utsiraturen
Del 2: Før mottaket
Hvordan kan vi best mulig sikre at mottaket fungerer og at studentene i størst mulig grad vet hva de går til?
Stikkord:
- Forventinger vs realitet
- Informasjon (som når frem og leses)
- Forkunnskaper
- Koordinering
Innlegg:
Håvar Mjøs Nilsson (UiB): Informasjonsflyten før mottaket – både som ansatt og student
Del 3: Koordinering mellom ulike deler av organisasjonen og ulike samarbeidspartnere.
Hvordan sikrer man at alle involverte drar i samme retning?
Stikkord:
- Kommunikasjon
- Fellestiltak vs enkelttiltak
- Felles mål
- Ledelse og ansvarsområder
Innlegg:
Øystein Strømsnes (Nord studentsamskipnad): Samarbeid på tvers av fakulteter og studentorganisasjoner, markedsavdeling og studentsamskipnad.
Del 4: Hvordan man evaluerer tiltakene
Gode mottaksordninger utvikles hele tiden, men hvordan kan vi vite hva som virker og hvor godt de virker? Hvordan kan man evaluere tiltakene?
Stikkord:
- Studentevaluering
- Fokusgruppe
- Datamateriale
Innlegg:
Maija Heinilä (HSN): Evaluering av studentmottak fra A til Ø, erfaringer fra Høgskolen i Sørøst Norge.
Les mer om arbeidsseminar/workshops.
Seminaret ble gjennomført med 20 deltakere. Spørsmål kan sendes på e-post til nfye@uib.no