«Begin, belong, become»: en sammenhengende studentreise

Studentmassen har endret seg: sammensetningen er bredere og de har andre behov, vaner og forutsetninger enn tidligere. Behovet for spisset og tydelig informasjon er blitt enda viktigere, og studenten forventer å bli informert på en måte som universitetene ikke innfrir.

Mange aktiviteter og tjenester for studenter som ligger «utenfor» studieprogrammet er helt sentrale deler av studielivet. Kurs og tilbud som arrangeres andre steder i organisasjonen eller av studentsamskipnaden er nødvendige for dagens studenter, enten det gjelder stressmestring, studieteknikk eller karriereorientering osv.

Ved vårt universitet er vi mange som koordinerer eller tilbyr ulike studenttjenester, og alle ønsker å nå studentene fra sitt ståsted. Det er utfordrende å fremstå koordinert og samlet. Resultatet blir ofte at studenter oppdager tilbud ved tilfeldighet, eller aktiviteter kolliderer fordi vi planlegger hver for oss. Som ansatte på et fakultet, prøver vi å sy sammen bildet av tilbudene vi har for at nye studenter på våre program skal få en god start, trives og motiveres på studiet. Prinsippet om “brukerorientering” krever at vi må jobbe mer sammen og fokusere på brukeren (studenten) i stedet for den organisatoriske «avsenderen».

1. Hvordan kan vi som institusjon imøtekomme studentens perspektiv og tilpasse kommunikasjonen vår?

2. Hvordan få til mer helhet og sammenheng i studenttjenester gjennom studentreisen, så de fremstår mindre fragmenterte?

3. Trygghet, tydelighet, gjenkjennelse – hva kan vi gjøre annerledes for å skape dette? Vi valgte å dra på en studietur til Irland og Skottland for å få inspirasjon og nye perspektiver på hvordan tenke helhetlig i studenters møte med universitetet. Å se andre måter å følge opp studentreisen fra søker til student på, har gitt oss noen nye refleksjoner som vi ønsker å dele.

Om innleder:

Seniorrådgiver Erna Synnøve Kjensjord og rådgiver Tonje Kløkstad ved Fakultet for samfunnsvitenskap, Universitetet i Agder (kommunikasjon, studierådgivning). Begge har jobbet ulike steder i organisasjonen med studentarbeid fra ulikt ståsted (karriere, læringsmiljø, integrering, overgang fra elev til student, sårbare studentgrupper etc.)