Departementet vil, men får vi det til?

Nettseminar 6. november 12.15-14.00

Strammere ressurser og økende forventninger gjør samarbeid om læringsmiljøet nødvendig. 

Læresteder og samskipnader står overfor økende krav fra departementene om å innføre nye tiltak, samtidig som tildelingen av midler reduseres og studentmassen endrer seg. Dette skaper en utfordrende situasjon: Hvordan skal vi prioritere og videreutvikle læringsmiljøet når ressursene blir færre? Det er mange forventninger til å skape et helhetlig læringsmiljø, men begrensede ressurser setter samarbeid på dagsordenen. 

 Endringer i studieporteføljene, med en økning i digitale og samlingsbaserte studietilbud, utfordrer de tradisjonelle modellene for læringsmiljø. Digitale og samlingsbaserte studenter har like stor rett til et helhetlig læringsmiljø som campusstudenter, og dette krever nytenkning og tilpasning for å sikre likeverdige læringsopplevelser. Hvordan tilrettelegger læresteder og samskipnader for et helhetlig læringsmiljø som også ivaretar digitale og samlingsbaserte studenter? 

På dette seminaret vil vi dele erfaringer og utforske hvordan læresteder og samskipnader kan samarbeide bedre for å møte denne utviklingen. Vi vil diskutere løsninger og beste praksis som kan bidra til å styrke læringsmiljøet for alle studenter, uansett hvor og hvordan de studerer. 

Program for seminaret:

Del 1: Hvordan skal vi prioritere og videreutvikle læringsmiljøet når ressursene blir færre? Det er mange forventninger til å skape et helhetlig læringsmiljø, men begrensede ressurser setter samarbeid på dagsordenen. 

SI-Metoden: Studentaktiv læringsform som fremmer samarbeid. Roger Helde, Dosent Handelshøgskolen, Nord universitet og  Assosiert til det Europeiske senteret for SI-PASS, Lunds universitet

Studenterspør.no: en digital tjeneste med helseinformasjon og råd til studenter. Lene Sogn Hansen, Psykologspesialist ved SiO Helse og studenterspør.no

Del 2: Hvordan tilrettelegger læresteder og samskipnader for et helhetlig læringsmiljø som også ivaretar digitale og samlingsbaserte studenter? 

Gode læringsmiljøer i digitale og samlingsbaserte studier. Erlend Dehlin, Professor og Merittert underviser, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU.

Å bygge gode læringsmiljø i fleksible/nettbaserte studier. Øystein Lund, førsteamanuensis og leder av RESULT (Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi) ved UiT.