Evaluering av studentmottak fra A til Ø, erfaringer fra Høgskolen i Sørøst Norge

Maija Heinilä, HSN
På oppdrag fra LMU (Læringsmiljøutvalget) laget  Seksjonen for studentstøtte og karrieretjenester ved HSN  en questback -undersøkelse om studentmottaket 2017. Denne undersøkelsen ble sendt til alle nye bachelor- og masterstudenter i oktober 2017.  Det var flere veldig interessante funn som genererte tiltak som var relativt enkle å få til  – vi er overbeviste om at neste studentmottak blir en bedre opplevelse til våre studenter takket være denne evalueringsrunden.
Temaene i denne undersøkelsen var følgende:

  • Opptak
  • Forventninger til studieprogrammet vs. opplevd realitet
  • Sikkerhet i studievalg før studiestart, og igjen i oktober.
  • Informasjon på forkant (nett og epost)
  • Info om bibliotek, kopitjenestene, rådgivertjenestene mm.
  • Lokaliteter (klasserom) og om det var lett å orientere seg på campus
  • Timeplan
  • Sosial integrasjon
  • Behov for spesiell tilrettelegging for funksjonsnedsettelse
  • Behov for samtaler med rådgivere ang. utfordringer i studiehverdagen
  • Åpen søndag
  • Rektors åpning
  • Infomøter
  • Servicegrad/servicetorgene
  • SSNs tjenester
  • Behov for studieforberedende kurs
  • Fadderordningen
  • Studentdemokrati