Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Bo og bli lyst – en attraktiv studentkommune.

mars 7 @ 12:15 - 14:00

Hvordan kan vi best skape levende og studentvennlige kommuner som både tiltrekker og beholder studenter? Studiebarometeret peker på at valget av studiested ikke bare handler om institusjonens faglige omdømme, men også om studentenes opplevelse av det sosiale miljøet på studiestedet og kommunens attraktivitet som studentby. Dette understreker viktigheten av å utvikle inkluderende og engasjerende studentkommuner. Samtidig er et åpent og konkurransedyktig arbeidsmarked avgjørende for å beholde eller tiltrekke seg nyutdannede studenter.

Hvordan samarbeider de ulike aktørene for å skape studentvennlige kommuner? Flere kommuner har utarbeidet egne studentmeldinger for politisk forankring av arbeidet med å være gode studentkommuner. Utdanningsinstitusjoner og studentsamskipnader er involvert i en rekke større og mindre prosjekter for å bygge sterke sosiale nettverk for studentene. Samtidig jobber studentforeninger med å styrke samarbeidet med lokalsamfunnet og næringslivet. Hva er det som gjør at noen av disse initiativene lykkes bedre enn andre?

Dette seminaret vil utforske nøkkelfaktorene for bo og bli lyst i studentkommunene.

Meld deg på her!

Program:

Seminaret vil bestå av innlegg og panelsamtaler hvor man tar for seg forskjellige perspektiver rundt bo og bli lyst.

Sosial synergi: nettverksbygging for unge innbyggere - Adrian K. Reftun, Styremedlem Bodø 2040 og Styreleder Studentinord.

Studenter i sentrum: effekten av Bergen kommunes Studentmelding - Amalie Lunde, student og styreleder Sammen

Fra student til innbygger: trivsel og lokal tilhørighet i studentkommunen - Olea Magdalene Norset, prosjektleder Studenttrivsel, et samarbeidsprosjekt i Agder.

Pulserende perspektiver: linjeforeningens samarbeid med samfunn og arbeidsliv -Linjeforeningen Yggdrasil ved Høgskolen på Vestlandet.

Fra studietid til fremtid: tidlig integrering i lokalt arbeidsliv for bolyst - Christian Miguel Jurado Meza, kontraktscontroller i Bodø Kommune.

Panelsamtale

Dato:
mars 7

Zoom

Kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning