Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Nettseminar – Finnes egentlig heltidsstudenten og hva trenger de andre?

4. mai 2023 @ 12:15 - 14:00

Heltidsstudenten finnes på papiret, men gjør den det i praksis? Samfunnet og utdanningssektoren er i stadig endring, og det er tilsynelatende store forskjeller på hva som kan kategoriseres som en heltidsstudent i 2023. Kanskje er ikke sektoren tilstrekkelig tilrettelagt for å imøtekomme disse nye rammene og studentene – med mer variasjon i studentmassen, forventninger om livslang læring og samfunnets økende økonomiske pressområder.

Hvordan påvirkes studentene av rammene som er rundt dem? Hva har det å si for gjennomføringsgraden og studentenes psykiske helse? Og hva betyr dette for måten studentene bruker våre lærersteder og samskipnader? Betyr dette at studentenes tilgang på verktøy, deres behov for fleksibilitet og kommunikasjon samt deres ønske om tilgang på tjenester, kan være noe annet enn det de er i dag?

På dette seminaret skal vi reflektere rundt hvordan dette angår lærerstedene og samskipnadene. Hva kan lærersteder og samskipnader gjøre for å bedre rammene for studentenes suksess?

Kompetansenettverk for studenters suksess ønsker ansatte og studenter i høyere utdanning hjertelig velkommen til nettseminar 4. mai kl. 12.15-14.00.

Program

Seminaret vil starte med flere spennende innlegg før innleggsholderne inviteres inn til en panelsamtale om tematikken. Følgende vil delta på seminaret:

Hva vet vi egentlig om dagens studenter basert på data?
ved Maj-Lisa Lervåg, seksjon for utdannings- og kulturstatistikk ved SSB.
Hvordan opplever samskipnadene studentenes behov og utfordringer?
ved Kristian Drøsshaug, studentrådgiver i Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim
Hvordan opplever lærerstedene studentenes behov og utfordringer?
ved Levi Gårseth-Nesbakk, prorektor utdanning ved Nord universitet
Hvilke behov og utfordringer har studentene?
ved Maya-Katrin Skjeldal, Velferds- og likestillingsansvarlig i Norsk studentorganisasjon

Dato:
4. mai 2023