Trygg studiestart – fra første år til fullført studieløp

Zoom

Det første studieåret er en avgjørende og sårbar fase hvor studentenes trivsel og trygghetsfølelse danner grunnlaget for deres deltakelse og tilhørighet i det akademiske fellesskapet. Derfor er det essensielt å utvikle sterke psykososiale læringsmiljøer i det første året, som fremmer meningsfulle menneskelige relasjoner og styrker studentenes tro på egne evner, slik at de får støtte […]

Studentengasjement for godt og inkluderende læringsmiljø

Universitetet i Sørøst-Norge Drammen

Et godt og inkluderende læringsmiljø styrkes når studentengasjement får gode vekstvilkår. Studenter som aktivt bidrar til å utvikle faglige og sosiale fellesskap gjennom ulike roller, spiller en viktig rolle for sine medstudenter, samtidig som deres egen involvering gir verdifull læring og utvikling.   Men hvordan legger vi best til rette for at studentengasjement kan blomstre? Har […]

Kunnskapsbasert innsikt og tiltak for frafall og gjennomstrømning

Zoom

Hele sektoren jobber for å redusere frafall og sikre god gjennomstrømning, både til fordel for institusjonene og for studentene selv. For å kunne sette inn riktige tiltak og gi best mulig oppfølging til studentene, trenger vi et mer systematisk arbeid med kartlegging og analyse av frafall og progresjon. Med kunnskapsbasert innsikt kan man arbeide mer […]

Studentvelferd og læringsmiljø i en digital studiehverdag

Zoom

Studenter som deltar på rene nettbaserte bachelor- og masterprogrammer, trenger et inkluderende og utviklende læringsmiljø med et velferdstilbud som både er relevant og lett tilgjengelig i en digital kontekst. For å oppnå gode læringsutbytter er det avgjørende at nettstudentene integreres i faglige og sosiale læringsmiljøer, der de kan delta aktivt, samarbeide med medstudenter og få […]

Studentengasjement for godt og inkluderende læringsmiljø (del 2)

Zoom

Et godt og inkluderende læringsmiljø styrkes når studentengasjement får gode vekstvilkår. Studenter som aktivt bidrar til å utvikle faglige og sosiale fellesskap gjennom ulike roller, spiller en viktig rolle for sine medstudenter, samtidig som deres egen involvering gir verdifull læring og utvikling. Men hvordan legger vi best til rette for at studentengasjement kan blomstre? Har […]