Årskonferanse 2023 – Kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning (nord.no)
Hvordan kan vi best skape levende og studentvennlige kommuner som både tiltrekker og beholder studenter? Studiebarometeret peker på at valget av studiested ikke bare handler om institusjonens faglige omdømme, men også om studentenes opplevelse av det sosiale miljøet på studiestedet og kommunens attraktivitet som studentby. Dette understreker viktigheten av å utvikle inkluderende og engasjerende studentkommuner. […]
Akademisk kapital omfatter faglige kunnskaper, kompetanser, og kvalifikasjoner en student oppnår gjennom en utdanning, og som kan bidra til verdiskapning for individet selv og samfunnet for øvrig. Akademisk dannelse omfatter innsikten i vitenskapelig eller kunstnerisk tenkemåte med evnen til å kritisere og utvikle kunnskap. Er akademisk dannelse en integrert del av utdanningen? Oppfatter studenter at […]
Utdanningsinstitusjoner, samskipnader, studenter og andre nøkkelaktører er alle avhengige av et godt samarbeid for å skape et styrket læringsmiljø og som gir studentene de verktøyene de trenger for å mestre studielivet. Så hvorfor oppleves noen områder i dette samarbeidet utfordrende? Samarbeidet mellom oss kan ha et potensial for å videreutvikles på mange områder. Dette er noe som […]
Hvordan skaper vi et inkluderende og engasjerende studentmiljø? Hvilke aktiviteter skal vi tilby våre studenter og tilrettelegge for studenters egenaktivitet? Når i deres studiekalender treffer de ulike aktivitetene best? Formålet med dette arbeidsseminaret er å bygge en idébank for sosiale og faglige aktiviteter som skaper tilhørighet gjennom inkludering og engasjement i studentmiljøet. Idébanken skal inneholde […]
Strammere ressurser og økende forventninger gjør samarbeid om læringsmiljøet nødvendig. Læresteder og samskipnader står overfor økende krav fra departementene om å innføre nye tiltak, samtidig som tildelingen av midler reduseres og studentmassen endrer seg. Dette skaper en utfordrende situasjon: Hvordan skal vi prioritere og videreutvikle læringsmiljøet når ressursene blir færre? Det er mange forventninger til […]
Fra selfie til samspill – dannelse i utdanning Utdanning handler om mer enn pensum og eksamen; det handler om å forme hele mennesket gjennom faglig, personlig og sosial utvikling og dannelse. Utvikling og dannelse oppstår i møtet mellom mennesker – det er når vi løfter blikket fra “selfie” vi oppdager verdien av “samspillet” med andre […]
Det første studieåret er en avgjørende og sårbar fase hvor studentenes trivsel og trygghetsfølelse danner grunnlaget for deres deltakelse og tilhørighet i det akademiske fellesskapet. Derfor er det essensielt å utvikle sterke psykososiale læringsmiljøer i det første året, som fremmer meningsfulle menneskelige relasjoner og styrker studentenes tro på egne evner, slik at de får støtte […]
Et godt og inkluderende læringsmiljø styrkes når studentengasjement får gode vekstvilkår. Studenter som aktivt bidrar til å utvikle faglige og sosiale fellesskap gjennom ulike roller, spiller en viktig rolle for sine medstudenter, samtidig som deres egen involvering gir verdifull læring og utvikling. Men hvordan legger vi best til rette for at studentengasjement kan blomstre? Har […]