Nettseminar – Hvordan legger vi til rette for studentmedvirking?

Zoom

Hvordan skal vi legge til rette for studentmedvirkning? Studentmedvirkning består av både lovpålagte og ikke-lovpålagte oppgaver og verv, hvor noen er lønnet og andre er ikke-lønnet. Disse rollene strekker seg fra kulltillitsvalgt, til medlemmer i læringsmiljøutvalget og videre til selve studentparlamentet. For institusjonene er studentmedvirkning utslagsgivende fordi det er en viktig del av lærestedenes kvalitetssystem […]

Nettseminar – Finnes egentlig heltidsstudenten og hva trenger de andre?

  Heltidsstudenten finnes på papiret, men gjør den det i praksis? Samfunnet og utdanningssektoren er i stadig endring, og det er tilsynelatende store forskjeller på hva som kan kategoriseres som en heltidsstudent i 2023. Kanskje er ikke sektoren tilstrekkelig tilrettelagt for å imøtekomme disse nye rammene og studentene – med mer variasjon i studentmassen, forventninger […]

Arbeidsseminar – Studentenes livsløp: rammene for at studentene skal lykkes

Høgskolen på Vestlandet Bergen

Alle gradsstudentene er forskjellige, men de skal alle sammen igjennom et studielivsløp. Hvordan tilrettelegger vi for at studentene kommer best mulig igjennom de mange utfordringene som de møter på veien? Studentenes studielivsløp påvirkes av forskjellige prosesser og situasjoner, og det er store forskjeller i forventningene og behovene til studentene og oppfølgingen som vi som institusjoner […]

Akademisk kapital gjennom (ut-)dannelse

Zoom

Akademisk kapital omfatter faglige kunnskaper, kompetanser, og kvalifikasjoner en student oppnår gjennom en utdanning, og som kan bidra til verdiskapning for individet selv og samfunnet for øvrig. Akademisk dannelse omfatter innsikten i vitenskapelig eller kunstnerisk tenkemåte med evnen til å kritisere og utvikle kunnskap. Er akademisk dannelse en integrert del av utdanningen? Oppfatter studenter at […]

Sammen for et styrket læringsmiljø

Høgskolen i Innlandet Holsetgata 31,Hamar,Norge

Utdanningsinstitusjoner, samskipnader, studenter og andre nøkkelaktører er alle avhengige av et godt samarbeid for å skape et styrket læringsmiljø og som gir studentene de verktøyene de trenger for å mestre studielivet. Så hvorfor oppleves noen områder i dette samarbeidet utfordrende? Samarbeidet mellom oss kan ha et potensial for å videreutvikles på mange områder.   Dette er noe som […]

Idéverksted – Skap et inkluderende og engasjerende studentmiljø

Fysisk seminar

Hvordan skaper vi et inkluderende og engasjerende studentmiljø? Hvilke aktiviteter skal vi tilby våre studenter og tilrettelegge for studenters egenaktivitet? Når i deres studiekalender treffer de ulike aktivitetene best? Formålet med dette arbeidsseminaret er å bygge en idébank for sosiale og faglige aktiviteter som skaper tilhørighet gjennom inkludering og engasjement i studentmiljøet. Idébanken skal inneholde […]

Departementet vil, men får vi det til?

Zoom

Strammere ressurser og økende forventninger gjør samarbeid om læringsmiljøet nødvendig.  Læresteder og samskipnader står overfor økende krav fra departementene om å innføre nye tiltak, samtidig som tildelingen av midler reduseres og studentmassen endrer seg. Dette skaper en utfordrende situasjon: Hvordan skal vi prioritere og videreutvikle læringsmiljøet når ressursene blir færre? Det er mange forventninger til […]

Årskonferanse 2024

Universitetet i Agder Universitetsveien 25,Kristiansand,Norway

Fra selfie til samspill – dannelse i utdanning  Utdanning handler om mer enn pensum og eksamen; det handler om å forme hele mennesket gjennom faglig, personlig og sosial utvikling og dannelse. Utvikling og dannelse oppstår i møtet mellom mennesker – det er når vi løfter blikket fra “selfie” vi oppdager verdien av “samspillet” med andre […]