P-20 Startpakka for nye studenter – en e-læringsressurs i studieteknikk og akademisk skriving

Lenke til presentasjonen

Grethe Moen Johansen, Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA)
Johansen jobber i Studieverkstedet, en enhet under Læringssenter og bibliotek, som støtter studenter i akademisk skriving og studieteknikk. Johansen er utdannet sosialantropolog, arbeidslivspedagog og coach.
Startpakka er innføring i akademiske ferdigheter og inneholder videoer, tips, eksempler og tester innen studieteknikk, akademisk skriving, litteratursøk, kildebruk, kildekritikk og plagiering. www.startpakka.info ble laget for nye studenter ved Høgskolen i Oslo og Akershus, men er åpent tilgjengelig for alle.
Sammendrag (Abstract)
Å starte på høyere utdanning kan være vanskelig og forvirrende. Både de som kommer rett fra videregående og de som ikke har sittet på skolebenken på en stund opplever at det er et gap mellom det de har lært på skolen og det som kreves i et akademisk studium. Mange studenter trenger en enkel innføring, en starthjelp, for å komme godt i gang med studiene og bedre kunne nyttiggjøre seg det pedagogiske opplegget rundt undervisning, gruppearbeid, selvstudium,skriftlige arbeidskrav osv.
Nye studenter lurer på mye av det samme og etterlyser mer fleksibel veiledning og undervisning enn det vi fysisk kan få til. Å produsere en fleksibel nettbasert læringsressurs er vårt svar på denne etterspørselen: www.startpakka.info
Våren 2017 har 6 bibliotekarer, en pedagog fra Studieverkstedet og 9 studenter fra ulike utdanninger ved Høgskolen i Oslo og Akershus utviklet en nettbasert startpakke for alle nye studenter. Startpakka inneholder videoer, tips, eksempler og tester innen studieteknikk, akademisk skriving og informasjonskompetanse.
Studentene kan slå opp i Startpakka når de lurer på noe i studiearbeidet. De trenger ikke å følge stoffet i en bestemt rekkefølge som i et e-læringskurs. For de som ønsker det, kan Startpakka jobbes med som et e-læringskurs da rekkefølgen på kapitlene er lagt opp etter en tenkt studieprogresjon for nye studenter. Tanken har vært å samle alt det som nye studenter trenger i begynnelsen av høyere utdanning på ett sted. Startpakka inneholder også lenker til videre fordypning i de ulike temaene.
Årets versjon av Startpakka er en generell innføring i akademiske ferdigheter. Undervisning og eksempler tar lite hensyn til hvilken utdanning studenten går på. Vi planlegger å utvikle en ny versjon av Startpakka som er mer tilpasset ulike fagtradisjoner ved HiOA (grovt sett kan HiOAs utdanninger deles inn i helsefag, samfunnsfag, teknologiske, pedagogiske og estetiske fag). Spesielt vil vi utvikle skrivedelen av Startpakka med tanke på å få fram eksempeltekster i samarbeid med faglærere og studenter.