P11 – Studenter med norsk som andrespråk: Veien til inkludering; bruk av studentmentorer/språkmakkere?

PRESENTASJON
Tid og sted: 9. desember kl. 15:00 – Aud. 6
Ingunn Nilsen
OsloMet – Storbyuniversitetet
Noen studenter har behov for språklig utvikling i sin vei mot et stødig studieløp. Hvordan kan mentorer/språkmakkere som selv er studenter støtte studenter med norsk som andrespråk på den veien? Presentasjon av Studieverkstedets tilbud for denne studentgruppen, enten det språklige behovet er muntlig, skriftlig eller strukturelt. Fokus vil være på prosjektet «Språkmakker».
Abstrakt
Universiteter skal ta ansvar for de studentene de tar opp ved å legge til rette for stødige studieløp, også for studenter med norsk som andrespråk. Studieverkstedet ved OsloMet bruker studenter i en del av dette arbeidet. Vi har ulike tiltak som støtter språklig, enten det er utfordringer med det muntlige, med akademisk skriving eller språklig flyt studenten ønsker å jobbe med. Cirka 50 % av studentene som bruker Studieverkstedets hovedtilbud, veiledning med skrivementor i akademisk skriving, har norsk som andrespråk. Vi holder også årlig en Kursrekke i akademisk skriving og språk i tillegg til en-til-en veiledning i språklige utfordringer. Vår erfaring er at opplæring og bruk av studenter i arbeidet med språkstøtte til studenter med norsk som andrespråk gir gevinst. Jeg vil eksemplifisere med å presentere vårt nyeste prosjekt «språkmakker» hvor studentene med norsk som andrespråk får muntlig språktrening.
En språkmakker er en student som deler sin kunnskap om norsk språk og norsk kultur med medstudenter som har et annet førstespråk enn norsk. Sammen med en språkmakker vil studenten få mulighet til å praktisere norsk og diskutere ulike språksituasjoner. Målet er å utvikle norskspråklige ferdigheter som er nødvendige i studiet. I tillegg vil bruk av medstudenter som språkmakkere kunne stimulere til likeverd og forståelse blant studentene.
Studenten og språkmakkeren møtes to ganger i uka for å snakke sammen. Tema for samtalen bestemmer studenten, men hvis det er ønskelig, kan språkmakkeren kommentere uttale, flyt og ordvalg.
Tilbudet med språkmakker er utviklet i et samarbeid mellom Enhet for akademisk språkpraksis og Studieverkstedet, begge avdelinger en del av Universitetsbiblioteket, OsloMet – storbyuniversitetet og er et prosjekt over tre år. Språkmakker-stillingene utlyses og alle gjennomgår en opplæring på tre timer før de evt ansettes. De følges opp med personlig kontakt og en til to felles samlinger per semester. Våren 2019 hadde vi åtte språkmakkere og 11 studenter som benyttet seg av tilbudet. Siden oppstarten i 2018 og fram til juni 2019 hadde det vært 151 møter mellom studenter og språkmakker. I september 2019 har allerede 24 studenter søkt om språkmakker for inneværende semester. Vi er i gang med en kartlegging av erfaringer som vi vil bruke i det videre arbeidet med prosjektet og som vi ønsker å dele med dere. Vi tenker dette er en måte å arbeide på som kan være interessant og overførbart til andre.
Klikk her for å se hvordan tilbudet om språkmakker presenteres for studentene.
Og klikk her for å se hvordan det presenteres for de ansatte.