P2 – «God Stemning»-prosjektet: Fellesskap og inkludering blant studenter på Gjøvik

PRESENTASJON
Tid og sted: 10. desember kl. 13:00 – Aud. A7
Ida Johnsen Ingebrigtsen og Thea Harnes André
Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (Sit)
I 2019 etablerte Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim et nytt prosjekt på Gjøvik. Målet er at studenter Gjøvik skal finne fellesskap og favner om å skape sosiale møteplasser, styrking av studentfrivilligheten, lærings- og studiemiljøet, arrangere lavterskelaktiviteter, ensomhetsforebygging og rusproblematikk. I dette innlegget presenteres halvårsrapporten for prosjektet.
Abstrakt
SHoT-undersøkelsen 2018 avdekket urovekkende tall omkring blant annet ensomhet blant norske studenter. Dette er bakgrunnen for at prosjektet «God Stemning» ved Sit Velferd og Sit Råd ble etablert. «God Stemning» er det første prosjektet som har blitt etablert på Gjøvik, av sitt slag. Prosjektlederne har ingen bakgrunn fra Gjøviks studentmiljø. Dette ga prosjektlederne en unik mulighet til å se miljøet utenfra og utføre kartlegging.
I første kartleggingsfase kartla prosjektet tre utviklingsområder. For det første, å utvikle sosiale studentforeninger med trygge studenter som når sine mål. Dette innebærer å bygge opp en bærekraftig struktur i studentfrivilligheten og å sikre kontinuitet i foreningene. I tillegg innebærer dette å utvikle en kultur i der studentforeningene feirer sin suksess og har et støttende nettverk når foreningsmedlemmer opplever utfordringer.
For det andre, å arbeide for å etablere et sosialt læringsmiljø som hindrer frafall og fordrer gode studievaner. For å etablere et slikt læringsmiljø var det behov for å utvikle et faglig og sosialt fellesskap blant studentene, en kultur for å samarbeide om studiene slik at studiene opplevdes sosialt og å arrangere internarrangementer knyttet til det faglige. For det tredje var det behov for å utvikle et inkluderende studentmiljø der det er lav terskel for å møte nye mennesker. Det var behov for flere mangfoldige, alkoholfokusfrie lavterskelarrangementer der studenter føler seg sett.
For å møte disse tre utviklingsområdene, og vårt overordnede mål om å arbeide og tilrettelegge for at studenter finner fellesskap, satte vi i gang flere tiltak. Vi opprettet samarbeid med studentforeninger på Gjøvik og gjorde utviklende arbeid. Blant annet som å samarbeide om ulike arrangement, tilby veiledning og tilrettelegge for samarbeid og erfaringsutveksling mellom foreningene. Vi opprettet samarbeid med institutter og andre deler av fagmiljøet på NTNU og tok del i blant annet Læringsmiljøutvalget på Gjøvik for å arbeide med inkludering. Vi ledet også et team på tre studenter som arbeidet for å arrangere flere alkoholfokusfrie arrangementer og arrangerte lavterskelarrangement som ikke krevde forkunnskap. Prosjektet «God Stemning» opprettet samarbeid med aktører på flere nivå for å favne om så stor del av studentmiljøet som mulig. Gjennom dette fikk vi et større perspektiv på utfordringene skissert i blant annet SHoT-undersøkelsen og medlemmer av miljøet selv. Dette perspektivet lot oss se på inkluderende studentmiljø som et sammensatt tema, der fagmiljø og sosialt miljø ikke er isolerte faktorer men deler av en større sammenheng.