P3 – MentorIT – En student-til-student-mentorordning for informatikkstudenter

Tid og sted: 10. desember kl. 14:15 – Aud. A7
Amalie Berntzen og Øistein Søvik
Fakultet for naturvitenskap og teknolog, UiT – Norges arktiske universitet
MentorIT er en student-til-student-mentorordning for informatikkstudenter ved UiT – Norges arktiske universitet med oppstart høsten 2019. Med bekymringsfulle tall for frafall, trivsel og egenvurdering av livskvalitet som bakgrunn presenterer vi foreløpige resultater for pilotprosjektet, gjennomføring og hvilke trender vi kan se ut fra det første datamaterialet.
Abstrakt
MentorIT er en mentorordning for informatikkstudenter ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi ved UiT – Norges arktiske universitet. Ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi (NT-fak) var det fra før ingen mentorordninger for studieprogrammene tilhørende fakultetet, med lektorutdannningen som eneste unntak. Sammen med Institutt for Informatikk (IFI) ønsket fakultetet å gjennomføre et pilotprosjekt for mentorordning for studieprogrammene ved fakultetet med avgrensing til studieprogrammene i informatikk. MentorIT er en student-til-student-mentorordning med oppstart høsten 2019.
Det er diverse tilgjengelig bakgrunnsmateriale gir et bilde av situasjonen for oppstart:
• SHoT undersøkelsen 2018: ca. 40% av de studentene som besvarte ved NT-fak scorer dårlig i kategoriene ensomhet, somatiske symptomer/plager, psykisk helse og trivsel, egenvurdering livskvalitet
• Tallmateriale gjennomstrømning ved IFI: ca. minst 50% frafall for bachelorstudiet de siste årene, og noe bedre tall på master og siving. Også kvalitetsrapport for 2017/2018 viser samme trend og tidligere tiltak har altså ikke hjulpet.
• Studiebarometeret 2018: Bachelorstudenter i informatikk scorer dårligere enn sivilingeniør informatikk på like spørsmål.
Følelse av ensomhet, en lav vurdering av egen livskvalitet, sammen med lav gjennomstrømming og andre indikasjoner på behov for tiltak tas alvorlig, og mentorordninger er en viktig del av arbeidet med å løfte den sosiale og faglige trivselen og tilhørigheten for studentene. Gjennom pilotprosjektet ønsker fakultetet og instituttet å finne en form som passer vårt fakultet – og som basert på erfaringene evalueres i forhold til de utfordringene som er skissert.
Vi vil i dette innlegget presentere MentorIT og foreløpige resultater. Foreløpige resultater vi har tilgjengelig i løpet av høsten 2019 vil være basert på:
1) Jevnlige møter med mentorene høsten 2019. Minst annenhver uke arrangeres informasjonsutvekslingsmøter med mentorer og ansvarlige ved fakultet og/eller institutt. Disse møtene vil sikre informasjonsflyt til instituttet og vil ha en viktig rolle i evaluering av ordningen og ev. datainnsamling i forskningsøyemed. IFI har gode erfaringer med ukentlige møter for gruppelærere som bidrar til god oppfølging og informasjonsutveksling rundt undervisning. Dette er videreført i mentorprosjektet.
2) Mentorenes logg fra høsten 2019. Mentorene vil skrive korte logger etter hvert møte med sine adepter der de dokumenterer problemstillinger, utfordringer, plan for neste møte, og ikke minst hva som fungerer bra.
Videre analyse og datainnhenting vil være en analyse av frafall, spørreundersøkelse blant adeptene bl.a. med fokus på trivsel og tilhørighet som student og evt. intervjuer med mentorer og adepter. Dette vil bli fokus for prosjektet våren 2020.
Knapstad, M., Heradstveit, O., Sivertsen, B. (2018) Studentenes Helse-og Trivselsundersøkelse 2018 (SHoT)/ HELT ÆRLIG-undersøkelsen, Styringsgruppen for Studentenes Helse-og Trivselsundersøkelse ved Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO). Lastes ned her:  https://www.studenthelse.no/heltaerlig_infomateriell
Kunnskapsdepartementet (2017) Meld. St. 16 (2016–2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning, https://www.regjeringen.no/contentassets/aee30e4b7d3241d5bd89db69fe38f7ba/no/pdfs/stm201620170016000dddpdfs.pdf (lest 2. april 2019)
Universitetet i Bergen (2018), Utredning av mentorordning i høyere utdanning, https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-rapport-om-mentorordning-i-hoyere-utdanning/id2602870/(lest 2. april 2019)