P6 – Mentorordningen til Norges fiskerihøgskoles tre bachelorprogrammer fra A til Å – Hva har vi gjort og hva har vi lært?

PRESENTASJON
Tid og sted: 10. desember kl. 13:00 – Aud. A6
Trine Holm Larsen
UiT – Norges arktiske universitet / Norges fiskerihøgskole (NFH)
Siden høsten 2017 har Norges fiskerihøgskole (UiT Norges arktiske universitet) brukt av studenter som mentorer for tre bachelorprogram (Akvamedisin, Bioteknologi og Fiskeri- og havbruksvitenskap). Mentorene møter førsteårskullet første dag og deretter ukentlig ca. 10 ganger i semesteret.
Hvorfor startet vi mentorordning? Hvordan har vi rekruttert mentorer? Hvordan har vi lagt opp mentortimene? Hva er innholdet? Hva er utfordringene? Hva har vi lært?
Og; hva sier studentene, mentorene og administrasjonen etter tre år?
Det får du vite i denne presentasjonen.
Abstrakt
Mentorordningen omfatter tre program for førsteårsstudenter; bachelor i bioteknologi, integrert master i akvamedisin og bachelor i fiskeri- og havbruksvitenskap.
Bakgrunn for mentorordningen var blant annet SHoT (Studentenes helse og trivselsundersøkelse) i 2014 og krav fra studentene. Mentorene er 2-5 årsstudenter på de respektive programmene. Studentene som skal være mentorer rekrutteres på ulike måter. Vi kombinerer jobbutlysning og direkte forespørsel. Mentorene får betalt for jobben.
Mentorene møter førsteårskullet første dag for å bli kjent og deretter jevnlig i dobbelttimer ca. 10 ganger i semesteret. Vi har minimum 2 mentorer pr program (små kull som bioteknologi og akvamedisin med 10-20 studenter pr kull). Da kan mentorene planlegge timene sammen, og har en sparringspartner.
Førsteårsstudentene liker ordningen og syns det gjør overgangen fra videregående enklere. De setter stor pris å kunne snakke med erfarne studenter på sitt program. Innholdet har fokus på det sosiale, at studentene raskt skal bli kjent med sitt kull. Like viktig er det faglige, mentorene hjelper til med førstesemesteremnene, spesielt matte og kjemi. De deler villig tips og triks for studiehverdagen, Tromsø, campus og programmet. Mentorene forbereder seg til timene. Innholdet utformes både fra instituttets side og i samarbeid mellom mentorene og førsteårsstudentene.
Mentorene syns det er givende å være mentor, og de aller fleste sier at de har utviklet seg selv og spesielt det å stå foran en større forsamling og lede en gruppe. Det er ikke likegyldig når timene holdes, og vi booker timene i timeplanen som et eget fiktivt emne for de tre kullene. Mentorene mener dette er en svært god måte å ta imot studentene på. De utvikler seg og flere påpeker at de også får nyttig faglig repetisjon.
Utfordringene er fortsatt mange. Det er godt oppmøte, selv om vi skulle ønske enda større deltagelse. Selger vi ordningen godt nok? Kommer alle som trenger det? Vi gir opplæring til mentorene. Både mentorene og førsteårsstudentene kan være litt usikker på rollen til mentorene. Det kan være vanskelig å finne balansen mellom rollen som lærer, fasilitatorer og venn. Struktur på timene er for mange også en utfordring. Dette jobber vi kontinuerlig med og hvert program utvikler sin egen kultur og måte å ha timene på basert på størrelse på kullene og fag.
Norges fiskerihøgskole kommer til å fortsette med mentorordningen og ønsker at den skal utvikle seg i takt med studentene og programmene.