P7 – Betydningen for målbevissthet og sosial tilhørighet for frafall i høyere utdanning

PRESENTASJON
Tid og sted: 9. desember kl. 15:00- Aud. A6
Iben Kardel
Høgskolen i Innlandet
Formålet ved studien var å kartlegge hvordan ulike faktorer påvirker sannsynligheten for at studentene faller fra i første studieår. Det er fokusert spesielt på effekter av (1) ulike former for sosial tilhørighet (2) studentenes evne til å sette seg mål og forpliktelse seg til å nå dem, har på sannsynligheten for å falle fra. Det er kontrollert for andre forhold som har vist seg viktig i tidligere forskning på frafall i høyere utdanning. Analysene er gjennomført på data samlet inn via en spørreundersøkelse blant studenter ved Høgskolen i Lillehammer (nå del av Høgskolen i Innlandet) våren 2016. Resultatene viser ingen eller liten effekt av de ulike formene for sosial integrasjon mellom studentene, men at god sosial integrasjon med faglig ansatte ved høgskolen kan medføre lavere sannsynlighet for å falle fra. De finner også en sterk effekt fra variabelen som ser på studentenes evner til å sette seg mål, og forplikte seg til å nå dem, på frafallet. I tillegg viser resultatene at mange av funnene fra tidligere norsk og internasjonal forskning støttes i denne studien. Fokus i presentasjonen er hvordan denne kunnskap brukes administrativt til videre forbedring av mottak og oppfølging av førsteårsstudentene ved høgskolen.