ST1 og Po1 – Prosjekt FYSE: En mentorordning for førsteårsstudenter

Tid og sted: 10. desember kl. 09:00 – Aud. 6
Franziska Vogler, Fahd Mahmoud, Leif Arne Løhaugen
Universitetet i Agder
FYSE er en mentorordning for alle førsteårstudenter ved Fakultet for teknologi og realfag. 575 studenter deles inn i grupper som ledes av en eldre student, kalt coach. Coachen følger gruppen gjennom hele første semester.
Abstrakt
FYSE (First Year Study Enviroment) er et prosjekt lansert av Fakultet for teknologi og realfag med formål om å bedre nye studenters trivsels- og læringsmiljø på campus.
Fakultetet ønsker at alle nye studenter skal få en så god start på sine studier som mulig. Møte med høyere utdanning og studenttilværelsen kan være utfordrende. Vi ønsker derfor å tilby studenter en faglig fadderordning gjennom hele første studieår, for å hjelpe studenter med å finne seg til rette på campus og å mestre studiene.
Fakultetet inviterer alle nye studenter å være med i en FYSE-gruppe. Gruppen vil bestå av ti medstudenter, under ledelse av en faglig coach. Den faglige coachen er en erfaren student som fungerer som gruppeleder og coach gjennom første semester. I FYSE-gruppene vil det være et fokus på:
– godt og inkluderende felleskap med medstudenter
– hjelp til både faglige og praktiske problemstillinger
– studiestrategi (PER-strategi)
Høsten 2019 ble 575 nye førsteårsstudenter delt inn i grupper.