Studenters deltagelse i læringsaktiviteter og vurdering av egen læring

Om innleggsholder:

Frode Soelberg er førsteamanuensis i markedsføring og Studieprogramansvarlig ved Handelshøgskolen, Nord Universitet. Hassa Pedersen er Førstelektor i samfunnsøkonomi og Studieprogramansvarlig ved Handelshøgskolen, Nord Universitet.

Mål og mening: Studenters deltagelse i læringsaktiviteter og vurdering av egen læring

Læringsstrategier kan forstås som studentenes valg med hensyn til deltagelse i læringsaktiviteter, og studentenes evne til å velge effektive læringsstrategier er avgjørende for den enkeltes læring, progresjon og gjennomføring av studieløpet. I høyere utdanning har læringsstrategier fått betydning både som et verktøy og et mål i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket. Et foreløpig litteraturstudie indikerer at det er sammenhenger mellom studenters læringsstrategier og forståelsesnivå, og det har vært et særlig fokus på dybdelæring i Norge de siste årene. Tross dette fokuset viser studier at studenter ofte benytter ineffektive læringsstrategier.

Studiet av læringsaktiviteter omfatter et bredt spekter av forskning innenfor utdanning og psykologi, der man undersøker ulike aspekter av hvordan enkeltpersoner tilegner seg, bearbeider og husker informasjon. Sentrale områder er kognitive prosesser, pedagogiske strategier samt teknologi og læring. Forskingen tar for seg ulike læringsmiljøer, som tradisjonelle klasserom, nettbaserte plattformer og erfaringsbaserte tilnærminger. Videre vektlegges betydningen av individuelle forskjeller, læringsstiler og sosiokulturelle faktorer i den faglige diskursen om læringsaktiviteter.

Læringsaktiviteter refererer til formålsrettede og strukturerte oppgaver designet for å lette tilegnelsen av kunnskap, ferdigheter eller holdninger. Disse aktivitetene kan ta forskjellige former, og omfatter alt fra tradisjonelle klasseromsøvelser til moderne digitale interaksjoner. Læringsaktiviteter utgjør integrerte komponenter i et undervisningsopplegg som tar sikte på å engasjere lærende aktivt og å fremme meningsfull forståelse

Forskning innen utdanningsfeltet antyder et nyansert forhold mellom læringsstrategier og resultater, og strategienes effektivitet er avhengig av flere faktorer, inkludert lærestoffet, individuelle egenskaper og undervisningskonteksten. Metaanalyser indikerer at aktive læringsmetoder, som problembasert læring og samarbeidsaktiviteter, er positivt for læringsresultatene. I tillegg pekes det på at distribuert læring kan være effektivt for å forbedre langsiktig læring.

Selvregulering (SRL-tradisjonen) blir ansett som viktig for at læringsstrategier skal fungere godt. Dette innebærer at studenten arbeider selvstendig og er selvmotivert, samt utfører metakognitive oppgaver som planlegging av arbeidet. Selvregulert læring krever også at studenten kan identifisere kravene i en oppgave, evaluere egne kunnskaper og evner, planlegge løsningen på problemet, overvåke læringsprosessen, og justere strategier ved behov. Selvregulering involverer altså selvstendig arbeide og indre motivasjon, og man kan anta at det er store variasjoner i en studentgruppe når det gjelder disse forholdene. I SLR-tradisjonen beskrives læringsstrategier som ulike prosedyrer eller teknikker for å gjennomføre en læringsoppgave. Det er vanlig å operere med tre kategorier: 1) elaborere (knytte ny kunnskap til tidligere kunnskap), 2) memorere (å lære informasjon utenat) og 3) kontrollere (oppfølgning av egen kunnskap og evaluering av forståelse). Læringsstiler, tradisjonelt knyttet til sansene (syn, hørsel, kinetikk), skiller seg fra læringsstrategier ved at de er personlighetstrekk som indikerer læringspreferanser, mens læringsstrategier er metoder for å forbedre læringsprosessen.

I dette prosjektet stilles det to hovedspørsmål:1) Hvilke læringsaktiviteter deltar studenter på? og 2) Hvilke læringsaktiviteter lærer studenter best av? Disse forskningsspørsmålene undersøkes gjennom en kvantitativ tilnærming. Det er utarbeidet et spørreskjema og datainnsamlingen er påbegynt. Utvalget består foreløpig av studenter ved BA-utdanningene ved HHN (Handelshøgskolen ved Nord Universitet). Foreløpige resultater fra dette arbeidet presenteres.