StudyWell: Bedring av studenters psykiske helse og trivsel i studieby og studiemiljø gjennom tjenestedesign som metode og relasjonell velferd som visjon

Prosjektet StudyWell er finansiert av NTNU Helse fra 2023 til 2027. Samarbeidspartnere er Velferdstinget, SiT, Trondheim Kommune og tre institutter ved NTNU; institutt for design, institutt for psykisk helse og institutt for pedagogikk og livslang læring. De tre PhDene skal gjennomføre forskning og co-design prosesser med formål å forsterke studiemiljøets rolle (medstudenter, lærere, studenterkonsulenter, kurs, pedagogiske prinsipper, forventninger etc. og aktivere dette som plass til mulighet for endret praksis som kan styrke studenters psykiske helse. Tjenestedesign skal bidra til å identifisere stressfaktorer, beste praksis, kultur, holdninger og bevissthet rundt psykisk helse. Tjenestedesign kombinert med relasjonell velferds-teori kan ytterligere identifisere utfordringer innenfor studenterfaringer som kan føre til følelser som utilstrekkelighet, ensomhet og mangel på mestring, og identifiserer potensialet i hvert studentmiljø for å forbedre den generelle følelsen av tilhørighet og betydning i fire studiemiljø. Vi ser gjennom fire briller: Studenten (individet), Studiemiljøet (fellesskapet), Systemet (lavterskel og profesjonelle tjenester i studiebyene satt i system), Fremtiden (hvordan kan man i fremtiden ramme inn og snakke om psykisk helse).

Om innleggsholderne:

Brita Fladvad Nielsen er førsteamanuensis på institutt for design ved NTNU, og studieprogramleder ved femårig sivilingeniørutdanning i industriell design. Hun er prosjektleder for StudyWell, et forskningsprosjekt som setter fokus på hvordan studenters psykiske helse og trivsel kan bedres med utgangspunkt i studiemiljø og psykiske helsetjenester.

Katie Aurora Lineer, er PhD kandidat i StudyWell og har laget en liten video som kommuniserer noen av de viktige tankene i dette tverrfaglige prosjektet, som er et samarbeid mellom institutt for design, institutt for psykisk helse og institutt for pedaogikk og livslang læring på NTNU.