W1 – Fadderukene – Hvordan få til et godt samarbeid for å sikre gode rusforebyggende og inkluderende miljø?

PRESENTASJON
Tid og sted: 10. desember kl. 09:00 – Seminarrom A103
Ingrid Rabbe Larsen
Norges Arktiske Studentsamskipnad
Hvordan kan samarbeid og gode ideer utnyttes for å skape gode fadderuker og et mer inkluderende miljø? Bør utdanningsinstitusjonene ta en større del av ansvaret? Finnes det noen uutnyttede muligheter? Gjennom gruppediskusjoner ser vi på mulige løsninger på aktuelle problemstillinger.
Abstrakt
Introduksjon til temaet (10-15 min)
– Presentasjon av prosjektet AnsvarsFull og utfordringer i prosjektet.
– Presentere kort noen tall fra SHoT- undersøkelsen og evaluering av fadderuka ved UiT sin undersøkelse 2019. Spesielt med fokus på de som ikke deltar/deltar delvis.
– Begrepsavklaring (hvis behov)
Cafeborddiskusjon. (30 min)
Hver person/hver gruppe har 4 minutter på hvert bord til å diskutere de aktuelle problemstillingene før gruppen går videre til neste bord.
Forslag til spørsmål til cafebord diskusjoner (disse vil tilpasses nærmere workshoppen):
• Har utdanningsinstitusjonene et ansvar for å legge til rette for et godt miljø på kullet og et inkluderende miljø også utenfor forelesningene?
– Hvis ja; Hvordan kan institusjonene stimulere til inkluderende aktiviteter?
– Hvis nei; Hvem har ansvaret? Hvordan kan de stimulere til inkluderende aktiviteter?
• Forventningene av at fadderukene inneholder et høyt alkoholkonsum kan være ekskluderende. Hvordan kan utdanningsinstitusjonene legge til rette for gode forventninger til fadderuka?
• som studentenes sosiale liv i stor grad er preget av fadderuka (SHot 2014). Utdanningsinstitusjonene har stor egeninteresse av at studentene har et sosialt liv og dermed har større sannsynlighet for å fullføre studiet. Hvordan manøvrere balansegangen mellom fadderorganisasjonene som en selvstendig studentorganisasjon der de legger til rette for de nye studentene sitt sosiale liv og at noen av aktivitetene de legger opp til ofte ekskluderer en god del av studentene?
• Hvordan kan institusjonene stimulere fadderorganisasjonene til inkluderende aktiviteter?
• Mange utdanningsinstitusjoner støtter fadderorganisasjonene med økonomiske midler. Hvilke muligheter og utfordringer gir dette?
• Kan en tenke utenfor boksen? Alternativ til fadderuka?
Oppsummering: (15 min)
Kort presentasjon og oppsummering av hva bordene har kommet frem til.