W1 – Studentfrivillighet: Fra studerende til student

Klokken 10:05-11:00, mandag 7. desember – workshop
Simon Løvdal, Mathilde Sjøhelle Eiksund og Simen Ringdahl, Studenttinget NTNU
Simon studerer Energi og miljø på 3. året. I dag sitter han som læringsmiljøpolitisk ansvarlig og nestleder i studenttinget NTNU. Gjennom hele studieløpet har han vært aktiv i Energi- og miljøingeniørenes linjeforening, EMIL og har sittet i styret både som økonomiansvarlig og leder.
Mathilde er styrerepresentant på NTNU valgt inn av studentene. Hun har en bachelorgrad i statsvitenskap fra NTNU, og har hatt flere verv på Samfundet og i UKA som leder for Trondheims kvinnelige studentersangforening. Som del av bachelorgraden tilbragte hun ett år på UC Berkeley der hun studerte sosiologi.
Simen er også styrerepresentant på NTNU valgt inn av studentene. Han har nettopp fullført en mastergrad i nanoteknologi og tar nå permisjon fra NTNUs entreprenørskole. Han har vært veldig aktiv i linjeforeningen Timini, samt hatt verv i UKA og på Samfundet.

Oppsummering

Se Powerpointen fra workshopen her.
Universitetet vil gjøre dere til studerende men frivilligheten vil gjøre dere til studenter. Studenttinget NTNU ønsker å belyse det uendelige spekteret av frivillighet som finnes, og formidle hvordan frivilligheten bidrar til å gjøre studiehverdagen bedre, og stiller spørsmålet hvordan kan Norge bli verdensmestere i studentfrivillighet?

Kategori:

• Mottak og førstesemester
  • Infrastruktur og servicetilbud
  • Det helhetlige tilbudet
  • Studentenes egne drivkrefter

Abstract

«Høiskolen vil gjøre dere til studerende, vi, Samfundet vil gjøre dere til Studenter». Dette er de kjente ordene fra Edgar Schieldrop, første formann av Studentersamfundet i Trondheim. Studentfrivilligheten bærer mange navn, og favner bredere enn noen kan se for seg. Som student kan du synge i kor, du kan briljere på fotballbanen, underholde publikum fra revyscenen, føre regnskap for strikkeklubben, lage racerbiler i verdensklasse, eller like gjerne arrangere Norges største kulturfestival. Vervene bidrar til at studentene får kompetanse utenfor lesesalen, evne til å samarbeide med medstudenter, og bidra til at studentperioden blir rik, og en periode man skulle ønske aldri tok slutt. Som førsteårsstudent blir man møtt av et spekter av engasjement, og det er liten tvil om at engasjementet reduserer frafall, øker trivsel, og farger studenttilværelsen og studiebyen.
Allikevel er det mange ulike oppfatninger av studentfrivilligheten på nasjonal basis. Det er stor variasjon fra by til by og institusjon til institusjon av hva studenter bruker sin tid på, og begrepet har minst like mange definisjoner som det er universiteter og høyskoler i Norge. Under konferansen ønsker vi å stille spørsmål rundt hvordan man kan lære av hverandre, ikke bare akademisk, men også på frivilligheten. Studenttinget NTNU er overbevist om at studentfrivilligheten er blant de viktigste årsakene til et godt studiemiljø, gjennomføring, og et lavt frafall hos de nyere studentene. Men om det er så viktig som vi skal ha det til, hvorfor investeres det ikke mer i arealer til studentfrivilligheten? Hvorfor tilrettelegges ikke timeplanen bedre, og er det noen som passer på at studentfrivilligheten ikke kveles under den pågående pandemien?
Studentene opplever at verv utenfor studiene gir viktig erfaring, som både er nyttig i studiene, men også arbeidslivet etter utmatrikuleringen. Det å lede en gjeng med femti engasjerte studenter fra ulike studieretninger å oppnå et mål er ikke hverdagskost i forelesningene. Hvor stor anerkjennelse fortjener studentorganisasjonene som tilrettelegger for frivilligheten, og hvilken anerkjennelse fortjener den enkelte student. Er mønstereleven i 2020 hen som erobrer lesesalen fra semesterstart, eller hen som med stolthet kan klappe seg på skulderen etter endt grad og kan kalle seg «student».

Hovedbudskap

Studenttinget NTNU ønsker å formidle den gleden vi ser i at studenter engasjerer seg utenfor det akademiske. Vi er overbevist om at studentfrivilligheten er blant de viktigste årsakene til et godt studiemiljø, gjennomføring, og et lavt frafall hos de nyere studentene.
Vi håper at deltakerne kan si seg enige i at studentfrivillighet er viktig, og derfor stille spørsmålene med oss:

• Hvis frivillighet er så bra, hvorfor investeres det ikke mer i arealer til dette formålet?
  • Hvis frivillighet er så sunt, hvorfor tilrettelegges ikke timeplanen bedre slik at flere studenter få ta del?
  • Hvis frivillighet er så viktig, hvem er det da som passer på at studentfrivilligheten ikke kveles under pandemien?

Vi håper å høre fra deltakerne på konferansen hva de tenker om studentfrivillighet, og få innspill til spørsmålene vi har på området.
 Tilbake til konferansens hovedside