Tid: mandag 6. desember, klokken 15:00
Rom: P46, PA318

Tone Gjerding, Oslo Metropolitan University – Storbyuniversitetet
Ellen Solberg, Oslo Metropolitan University – Storbyuniversitetet
Ellen Solberg medlem i arbeidsgruppen som har utviklet introduksjonskurset, rådgiver ved avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon, jobber spesielt med studentkommunikasjon. Er utlånt fra studieadministrasjonen ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Arbeidet mye med studiestart og kommunikasjon med nye studenter.
Tone Gjerding prosjektleder for introduksjonskurset, seniorrådgiver ved avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon. Er utlånt fra studieadministrasjonen ved Fakultet for samfunnsvitenskap, erfaring fra blant annet studiestart på fakultetet og kommunikasjon med nye studenter, deltatt i NFYE-nettverket.

OsloMet har gjennom programmet Den gode studentopplevelsen laget et digitalt Krasjkurs for nye studenter. Kurset skal bidra til at de nye bachelorstudentene blir godt forberedt på praktiske ting og får avklart forventninger tidlig.  På den måten kan de oppleve mindre stress og mer mestring, og ha fokus på å få en god start på sitt første studieår. Dette vil igjen kunne bidra til mindre frafall på sikt.

Sammendrag

Studiebarometeret og shot-undersøkelsen viser at mange nye studenter opplever overgangen fra videregående skole til høyere utdanning som tøff. Vi ser også at det er størst frafall i første semester, og spesielt i løpet av de første ukene.  (https://site.nord.no/studenterssuksess/tall-statistikk-frafall/)
Vincent Tinto skriver i sin bok Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition at frivillig frafall i mye større grad skyldes det som skjer på universitetet eller høgskolen etter oppstart enn det som har skjedd før studenten starter.
Spørsmålet blir da; hva kan vi som jobber ved universiteter og høgskoler bidra med for at studentene skal lykkes?
Informasjon i forkant er viktig for å lette overgangen fra elev til student. Studentene legger mye av grunnlaget for sin suksess de første månedene. De må få venner for å finne seg til rette, men også finne motivasjon og ha et mål for utdanningen sin. Gjennom å være godt forberedt på de praktiske tingene, ved at universitetet tilrettelegger for god informasjonsflyt og god forventningsavklaring, kan studentene fokusere på å få en god start på sitt første studieår. Noe som igjen kan bidra til mindre frafall på sikt.
Gjennom Den gode studentopplevelsen ved OsloMet har vi derfor fått midler til å utvikle et introduksjonskurs for nye studenter. Kurset er digitalt og foregår på læringsplattformen Canvas. Det er generisk – likt for alle, men hvert studieprogram har sin unike kopi av kurset der studentene blant annet har refleksjonsoppgaver der de skriver sine tanker og råd og kan se hva medstudenter har skrevet. Kurset sendes ut etter at studentene har fått innloggingsinformasjon, men før studiestart. På den måten ønsker vi at studentene kan bli litt “kjent” med medstudentene sine før de starter opp. I tillegg vil lærere kunne gå inn i forkant av oppstarten og se hva studentene tenker. Hver modul inneholder minst én filmsnutt, tekst, bilder og en liten quiz i tillegg til refleksjonsoppgaven og lenker for videre informasjon.
Kurset har fem moduler der studentene skal bli litt mer kjent med OsloMet og med det å være student. De får innsikt i hva de må gjøre for å komme i gang og grunnleggende kunnskap om systemer, tjenester og informasjonskanaler. I tillegg inneholder kurset noen smakebiter på studieteknikker og tips som kan bidra til økt studiemestring.  Å være student gir mye frihet, men også mye ansvar. De får derfor også informasjon om plikter og rettigheter, og ikke minst hvor de kan få hjelp om det skulle være noe.
Kurset er under utvikling og denne høsten har vi testet det på seks studieprogram. Hvert fakultet har vært med og vel 1000 studenter har tatt kurset. Det er nå evaluert og tilbakemeldingene er svært positive både når det gjelder form og innhold. Men det er også enkelte ting vi ønsker å se nærmere på og utvikle videre.  Så kommer arbeidet med forankring og hvordan kurset kan videreføres etter prosjektperioden er over. Målet er at det skal sendes ut til alle bachelorutdanninger og flere årsstudier høsten 2022.
Vi ønsker å ha en 60 min. workshop der vi først presenterer kurset og deretter diskuterer ulike spørsmål og erfaringer som dukker opp i kjølvannet av slike prosjekter. Vi setter av ca 15 min til presentasjon, 20 min til diskusjon i grupper og 20 min til oppsummering i plenum. Hver gruppe leverer også sine svar i padlet.
Aktuelle spørsmål å se på er:

• Hvordan skape engasjement og bevissthet rundt studiestart i hele organisasjonen, inkludert arrangementer, tiltak og kurs?
  • Hva må til for at et introduksjonskurs skal kunne bidra til at studentene får en god overgang fra videregående skole til høyere utdanning. (Si gjerne noe om innhold og form og hvordan det kan følges opp videre?)
  • Hvordan får vi alle involverte til å føle eierskap til slike tiltak og følger det opp i studiestarten?
  • Hvordan sikre at slike tiltak blir videreført og oppdatert etter at prosjektperioden er over.

Padlet for gruppeoppgaveneW2 – Krasjkurs for nye studenter – hvordan skape trygghet i overgangen til høyere utdanning (Padlet)
Bruk gjerne egne erfaringer og eksempler fra din utdanning/utdanningsinstitusjon

Stikkord

• Forkunnskaper – erfaringer