Annfrid Sivertsen (Prodekan utdanning)
Fakultet for naturvitenskap og teknologi, UiT – Norges arktiske universitet
Oppsummering
Undervisningsledere i UH sektoren har mange parametere som skal ivaretas i sitt arbeid med utvikling av utdanningskvalitet. Hver enkelt undervisningsleder har sine rammer som gir begrensninger, men også muligheter som er med på å definere utviklingen i sitt ansvarsområde. Hvilke parametere er felles, og hvordan forholder vi oss til disse?
Abstrakt
Undervisningsledere i UH-sektoren har en sentral rolle i utviklingen av utdanningskvalitet i høyere utdanning. Avhengig av institusjon, nivå og fagfelt må alle forholde seg til begrensinger, men også muligheter som danner rammer for endringsprosesser og utvikling av sitt ansvarsområde. Hvor bevisste er vi på mulighetsrommet vårt og hvilke valg tar vi som undervisningsledere? Workshopen har som hensikt å skape bevissthet rundt de mulighetene som finnes ut fra tilgjengelige ressurser, kapasitet, eget utgangspunkt og kompetanse.
Etter kort innledning vil det bli lagt opp til aktiv diskusjon om undervisningslederes rolle og hvordan man tenker rundt sin sitt eget utgangspunkt som undervisningsleder. Erfaringsdeling og bidrag fra deltakerne i workshopen vil være sentralt, og diskusjonen veiledes av innleder.