W6 – Studentassistanse i grunnkurs – Fordeler og ulemper ved gruppeundervisning

Kristine Lysnes
Matematisk institutt, Universitetet i Bergen
Oppsummering
Studentassistenter utgjør en viktig del av undervisningen, og studenter ansettes i nesten all vår gruppeundervisning. I workshopen vil vi fortelle om tiltak vi har forsøkt eller vil forsøke for å få bedre oppmøte på gruppene, samt si litt om rekruttering og opplæring av studentassistenter. Vi ønsker også erfaringsutveksling.
Abstrakt
Studentassistenter utgjør en stor og viktig del av undervisningen ved Matematisk institutt, og studenter ansettes i nesten all gruppeundervisning. I store kurs med flere hundre studenter er det en faglig og sosial fordel å dele studentene inn i mindre grupper der de kan bli kjent med hverandre og få tettere oppfølging. Det er også lavere terskel å spørre en eldre student om hjelp enn å spørre faglærer.
De siste 3 årene har vi hatt oppmøteføring på gruppene i våre to største kurs, og resultatene viser en klar sammenheng mellom oppmøte på gruppe og resultat til eksamen, men allikevel får vi under halvparten av studentene til å gå på gruppe.
En annen bonus vi merker ved utstrakt bruk av studenter som gruppeledere er at disse gruppelederne blir nærmere tilknyttet instituttet, noe som igjen resultater i lavere frafall av disse dyktige studentene. Vi ser ikke noe godt alternativ til gruppeundervisning og vil fortsatt opprettholde denne undervisningsaktiviteten, men det er tydelig at noe kan gjøres bedre. Er det mulig å få bedre oppmøte uten å gjøre det obligatorisk?
I denne workshopen vil vi fortelle om tiltak vi har forsøkt eller vil forsøke for å få bedre oppmøte på gruppene. Vi vil også snakke om rekruttering og opplæring av studentassistenter. Erfaringsutveksling vil være en viktig del av workshopen, og vi vil gjerne ha tilbakemeldinger fra andre om bruk av studentassistenter og/eller gruppeundervisning, samt ideer for å få bedre oppmøte på gruppene og om hvordan vi kan skape/formidle en verdi av å være der.