W7 – Studentene som ressurs. Hvilke løsninger kan vi finne i studentenes egne erfaringer fra hverdagen?

Tid: tirsdag 7. desember, klokken 11:15
Rom: P46, PA329

Siri Bjaarstad, Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim
Tamra Coward, NTNU
Tamra er masterstudent ved institutt for pedagogikk og livslang læring, og skriver masteroppgave om hva som skaper god livskvalitet og tilhørighet for studenter. Hun jobber som læringsassistent, IME-ambassadør og kursleder og brenner for at studentene skal ha gode hverdager.
Siri leder det nasjonale pilotprosjektet «In my experience» (IME) som søker svar på spørsmålet: Hva skaper gode studentliv? En råd tråd i hennes karriere fra NAV, som lærer i skolen, i psykisk helsefeltet og nå som ansatt i Sit er å se etter ressurser og muligheter i alle.

Hva vet vi egentlig om hverdagslivet til dagenes studenter? Det nasjonale pilotprosjektet «In my experience» (IME) samler inn og fortolker erfaringer fra alle studentene i Trondheim. Deres historier skal brukes til å få mer kunnskap om temaet studenter, psykisk helse og livskvalitet, og finne gode løsninger.

Sammendrag

I Trondheim pågår nå studentprosjektet «In My Experience (IME)». StudyTrondheim har sammen med Sit, (Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim), Velferdstinget og et mangfold av studenter og forskere ved NTNU satt i gang et 3-årig nasjonalt pilotprosjekt, der målet er å samle inn erfaringer fra alle studentene i Trondheim.
Vi vil vite mer om hva som skaper de gode studentlivene. Hva gjør at du trives som student? Hvordan fikk du det bedre da du hadde det vanskelig? Hva trenger du av din utdanningsinstitusjon, av samskipnaden, av folkene rundt deg og av lokalmiljøet ditt for å ha det godt?
Manglende kunnskap
Bakteppet for IME er tallene fra SHot (Studentenes helse- og trivselsundersøkelse) som viser at veldig mange studenter opplever psykiske helseproblemer, og mange rapporterer om ensomhet (SHot 2010/2014/2018/2021).
Vi spør om erfaringer fordi vi faktisk vet forbausende lite om hva som skaper god livskvalitet for studenter. Høsten 2020 publiserte vi en kunnskapsoppsummering om studenters psykiske helse og livskvalitet. Denne viser at vi har store kunnskapshull når det gjelder hvilken betydning sosiale relasjoner og nettverk har for studenthelsa, og det er også liten forskning på hvilken betydning utdanningsinstitusjonene har for studentlivet.
Det finnes mange studier som viser at studentene er ensomme, men få eller ingen som peker på hva vi kan gjøre for å motvirke det.
Insamling av erfaringer
Vi tror at studentene har mye mer å fortelle oss enn det de blir spurt om i dag, derfor spør vi nå om deres erfaringer. Gjennom det digitale verktøyet SenseMaker samler prosjektet nå inn erfaringer fra studentens hverdagsliv i Trondheim. De kan dele en eller flere erfaringer, positive eller negative, om det som opptar dem og som de synes er viktig. Studentene har vært med i prosjektet helt fra første stund, og de har sammen med ansatte ved NTNU og Sit laget en digital erfaringskanal. Via SenseMaker har alle studentene i Trondheim nå en unik mulighet til å dele sine unike erfaringer. IME ønsker å få mer innsikt i hva som ligger bak tallene i SHot, og ikke minst: hvilke løsninger finnes det? Samskaping ligger som et fundament i hele prosjektet. Vi har designet erfaringskanalen sammen, og sammen skal vi også forstå de erfaringene som deles. I den siste delen av prosjektet skal vi skape, teste ut og videreutvikle helsefremmende tiltak. Trondheim ønsker gjennom IME å ta et nasjonalt ansvar innen feltet studenter, psykisk helse og livskvalitet, ved å bringe studentenes stemmer tydeligere inn i debatten om studenthelse. Prosjektet, som er finansiert av Helsedirektoratet og StudyTrondheim, startet opp i 2020 og har en tidsramme på 3 år.
Vil du bli med å forstå erfaringene?
Vil du være med å forstå studentenes erfaringer sammen med oss? Vi vil på workshopen gi deltakeren innsikt i studentenes erfaringer, og sammen vil vi komme med forslag til gode løsninger. Vi håper at IME vil spre seg i Norge, slik at flere studenter vil få mulighet til å dele erfaringer fra sitt hverdagsliv.
Workshoppen er planlagt gjennomført slik:

1. Summeoppgave: Deltakerne snakker sammen to og to rundt et spørsmål knyttet til studenter og livskvalitet
  2. Kort presentasjon av IME og SenseMaker
  3. Alle deltakere får utdelt et hefte med erfaringer som er delt av studentene i Trondheim. De får tid til å lese disse individuelt.
  4. Vi deler inn i grupper, der de sammen skal snakke om og reflektere over hva disse erfaringene forteller oss. Hvilke tema beskrives i erfaringene, og hvilke løsninger kan de se basert på disse.
  5. Plenums-del der vi legger opp til utveksling av tanker, ideer og refleksjoner. Mulig ved hjelp av digitale løsninger (Mentimeter)

Stikkord

• Forkunnskaper – erfaringer