Fra selfie til samspill – dannelse i utdanning
4-5. desember 2024 ved Universitetet i Agder, Kristiansand
Utdanning handler om mer enn pensum og eksamen; det handler om å forme hele mennesket gjennom faglig, personlig og sosial utvikling og dannelse. Utvikling og dannelse oppstår i møtet mellom mennesker – det er når vi løfter blikket fra “selfie” vi oppdager verdien av “samspillet” med andre for å skape sterke felleskap for utvikling og dannelse i utdanning.
Hvordan kan læresteder og samskipnader bidra til å balansere individets selvutvikling og fellesskapets behov for samspillet i utvikling og dannelse?
Kompetansenettverket inviterer deg på vår årskonferanse til å utforske og utfordre hva dannelse i utdanning betyr for det moderne mennesket og samfunnet, og hvordan læresteder og samskipnader kan være en drivkraft i balansen mellom selfie og samspill. Du er velkommen for å bli inspirert og utfordret av menneskemøter, der felleskapet utforsker vårt ansvar og våre tilnærminger til å styrke dannelse i utdanning.
Digital dannelse med ansvarlig, kritisk og etisk anvendelse er en viktig ferdighet for det 21. århundret, og med fremtreden av kunstig intelligens utfordres dannelse på nye måter. Dette gjør digital dannelse til en nødvendig del av utdanningen, der målet er å skape kreative og kritiske deltakere i den digital verden.
Hvordan kan læresteder og samskipnader sørge for at digital dannelse blir en naturlig del av utdanningen, og sikre at teknologiens utvikling støtter dannelse av ansvarlige samfunnsborgere?
Konferansen er gratis for alle deltagere fra nettverkets medeiere.
Påmeldingsfrist: 27. november kl. 14.00
Program
Onsdag 4. desember
Kl. 10.00: Registrering til konferansen
Kl. 11.00: Åpning av konferansen
Sunniva Whittaker, rektor ved Universitetet i Agder
June Borge Doornich, leder for Kompetansenettverk for studenters suksess
Kl. 11.30: Plenumssesjon
Hvordan kan læresteder og samskipnader bidra til å balansere individets selvutvikling og fellesskapets behov for samspillet i utvikling og dannelse?
Dannelseskomplekset ved Jan Reinert Karlsen, førsteamanuensis i vitenskapsteori ved Universitetet i Bergen
Dannelsesbegrepet er en forenkling av noe uhyre komplekst: Det å bli et menneske. Hva fremmer og hemmer dannelse i høyere utdanning i dag? Foredraget trekker på elementer fra dannelsesdebatten i Norge i etterkant av Dannelsesutvalgets rapport i 2009 og erfaringer fra arbeidet med å skipe såkalte ‘dannelsesemner’ ved Universitetet i Bergen fra 2010 til i dag.
Bio innleggsholder
Jan Reinert Karlsen er førsteamanuensis i vitenskapsteori ved Universitetet i Bergen (UiB). Han har en hovedoppgave i filosofi fra UiB og doktorgrad i medisinsk etikk fra Universitetet i Oslo (UiO). Siden 2010 har han jobbet ved Senter for vitenskapsteori ved UiB hvor han har hatt faglig ansvar for ‘Sentrale spørsmål i forskning og samfunn’, de såkalte dannelsesemnene ved UIB. Karlsen tjente som sekretær i Dannelsesutvalget II (2010-2012) og var leder for Dannelsesutvalget ved UiB (2011-2013). Siden 2019 har han vært forskningsleder for en forskergruppe i medisinsk vitenskapsteori og etikk ved Neuro-SysMed, et forskningssenter for klinisk behandling (FKB) av alvorlige, kroniske nevrologiske sykdommer. Her utforsker han lidelsesbegrepet som utgangspunkt og forståelsesramme for å studere medisinsk praksis og komplekse medisinske fenomener.
Utdanning som ferdighetsutvikling i fagfellesskap ved Stefan Fisher-Høyrem, førstebibliotekar Universitetet i Agder
Vi blir gode til det vi øver på. Derfor handler utdanning først og fremst om ferdighetsutvikling. Hvilke ferdigheter øver egentlig studenter i høyere utdanning på, og hvordan er det forskjellig fra det de øvde på da de gikk på skolen? Hvordan kan studenter tilegne seg nye ferdigheter, og hvordan kan vi legge til rette for dem når de skal øve?
Bio innleggsholder
Stefan er historiker (PhD) og arbeider som førstebibliotekar ved Universitetsbiblioteket ved UiA.
Han har nylig publisert boken Studieferdigheter: Hvordan bli en fagperson.
Menneskemøtekompetanse ved Eva Dønnestad, opplæringansvarlig i Menneskemøtekompetanse ved Universitetet i Agder
Hvordan kan vi løfte blikket fra egen navle og finne mening i å samspille med andre, i stedet for å sammenligne oss med dem? Hvordan finne identitet i verdier, ikke prestasjoner, slik at vi kan gjøre andre trygge og modige? Hvordan bidra til å inkludere, motivere og jakte potensiale? Hvordan vi har det, har noe å si for hvordan vi lærer. Vi er hele mennesker. Når vi kjenner oss sett, anerkjent og finner tilhørighet i et fellesskap der våre bidrag verdsettes, trives vi bedre og da lærer vi bedre. Vi trenger å koble oss på hverandre. Studentene inviteres til en dannelsesreise der de kan modnes som mennesker og oppleve personlig vekst gjennom å trene på å være der for andre, lære sammen med andre og bidra i fellesskapet.
Bio innleggsholder
Eva Dønnestad er opplæringsansvarlig for Menneskemøtekompetanse ved Universitetet i Agder. De siste seks årene har hun lært opp flere hundre mentorer ved UiA og deler nå erfaringer om hvordan mentorene rapporterer at dette arbeidet former dem og gir mening – gjennom det å kunne bety noe for andre.
Dønnestad er også en erfaren skribent, journalist, avis-spaltist, formidler, poet, kursholder, tidligere P2-kåsør og mangeårig leder for fagformidling ved RVTS Sør. Nylig ga hun ut MENNESKEMØTEBOKEN på Universitetsforlaget, sammen med medforfatter Dr. Heine Steinkopf, en erfaren psykologspesialist.
Kl. 13.00: Lunsj
Kl.14.00: Parallelle sesjoner 1
Sesjon 1.1:
Menneskemøtekompetanse – kraften i menneskemøter.
Hvordan kan studentmentorer bidra til at universiteter og høyskoler blir veksthus der mennesker vokser, trives, utfolder seg og formes til å bli inkluderende og samspillende samfunnsborgere? Vi kommer ikke utenom kraften i menneskemøtene. Smakebit på verktøy fra opplæringen i Menneskemøtekompetanse ved UiA.
Om sesjonen:
Rom: F1 022
Format: Workshop
Varighet: 60 minutter.
Ansvarlig: Eva Dønnestad, opplæringsansvarlig for Menneskemøtekompetanse ved Universitetet i Agder.
Sesjon 1.2:
Dannelse gjennom Verdiutsagnøvelsen.
Verdiutsagnøvelsen er et verktøy for dialog og utvikling av dannelse. Lær verktøyet på denne workshopen.
Om sesjonen:
Rom: F1 023
Format: Workshop
Varighet: 60 minutter.
Ansvarlig: Tine Blomfeldt, rådgiver/samtaleterapeut ved Studentsamskipnaden på Vestlandet (Sammen)
Sesjon 1.3:
Studentfrivillighet i Norge: Innsikter fra den første nasjonale undersøkelsen
Hvordan kan universiteter, høyskoler og studentsamskipnader bruke ny innsikt til å styrke samarbeid og tilbud på tvers av institusjoner? Utvalget for studentforeninger og frivillighet gjennomfører i høst en nasjonal undersøkelse av studentfrivillighet – den første i sitt slag i Norge. Undersøkelsen utforsker hva som motiverer til deltakelse, hvilke ferdigheter studenter utvikler gjennom frivillig arbeid, samt aspekter som karriererelevans og mestring. I tillegg kartlegger den en rekke hygienefaktorer for studentforeningene, som gir oss et innblikk i deres nåværende situasjon. Resultatene kan bidra til å forbedre tilbudet og styrke arbeidet med studentfrivillighet. Vi vil presentere noen første funn fra undersøkelsen og si litt om hvordan vi samarbeider om kompetanseheving på tvers av studentsamskipnader.
Medstudenter som mentorer – Alle snakker. Få lytter.
Det er omfattende dokumentert at muntlige kommunikasjonsferdigheter er avgjørende for relasjonsdannelse og oppnåelse av psykologisk trygghet i en gruppe. Dette innebærer at peer-mentorer trenger kommunikasjonsferdigheter for å kunne fremme menteenes læring og utvikling. Observasjon av mentorenes kommunikasjon i møter med menteene viste at kommunikasjonen ofte ikke var relasjonsdannende.
Om sesjonen:
Rom: B1 006
Format: presentasjon
Varighet: 2 x 30 minutter (to forskjellige innlegg på denne sesjonen).
Bidragsytere:
Studentfrivillighet i Norge: Innsikter fra den første nasjonale undersøkelsen
Jakop Kjellstad, Rådgiver i Sammen Studentliv
Benedicte Nordlie, Studentlivskoordinator i SiA
Medstudenter som mentorer – Alle snakker. Få lytter.
Ragnhild Wiik, spesialrådgiver, Handelshøgskolen BI
Benedicte Brøgger, professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøgskolen BI
Katrine Sonnenschein is an Associate Professor at BI Norwegian Business School, Department of Leadership and Organizational Behavior.
Kl. 15.00: Pause
Kl. 15.15: Parallelle sesjoner 2
Sesjon 2.1
Dannelse starter med deltagelse – Studentengasjement som en del av høyere utdanning
Dannelse formes gjennom mer enn utdanning. Studentengasjement i organisasjoner og aktiviteter skaper møteplasser og fremmer dannelse gjennom det psykososiale og organisatoriske læringsmiljøet. Vi utforsker hvordan slike arenaer ikke bare styrker sosialt engasjement, men også utvikler sentrale ferdigheter som ledelse, ansvar og samhandling.
Om sesjonen:
Rom: F1 023
Format: Workshop
Varighet: 60 minutter
Ansvarlig:
Helene Fredheim, leder i Velferdstinget i Agder
Sigrid Lindemark Solheim, nestleder i Velferdstinget i Agder
Lars Jacob Ruland Jacobsen, nestleder i Velferdstinget Vest.
Henrik Tjore, rådgiver i Sammen Studentliv
Jakop Kjellstad, rådgiver i Sammen Studentliv
Sesjon 2.2
Hvordan hjelpe studenter til å utvikle effektive studievaner og – teknikker?
God studieteknikk fremmer læring, motivasjon og resultater, men frivillige kurs kan ha varierende oppslutning. Workshopen presenterer prosjekter med studieteknikkopplæring integrert i undervisning gjennom arbeidskrav og inviterer til diskusjon om hvordan opplæring i studieteknikk og andre ferdigheter kan inngå i fag eller fremmes på nye måter for å styrke studentenes studiemestring.
Om sesjonen:
Rom: F1 022
Format: Workshop
Varighet: 60 minutter
Ansvarlig:
Olav Schewe, forsker på bruk av læringsstrategier blant norske studenter som PhD-kandidat ved Universitetet i Oxford. Har også skrevet studieteknikk-bøkene Superstudent og Superhjernen som begge har blitt oversatt til over 20 språk hver.
Sesjon 2.3
Emosjoners betydning i høyere utdanning: Et dannelses perspektiv.
Undervisere står overfor økt arbeidspress, økonomiske kutt og bekymring for studentenes psykososiale læringsmiljø. Emosjonell kompetanse er sentralt for å håndtere disse utfordringene. Innlegget utforsker hvordan utvikling av emosjonell kompetanse i et dannelsesperspektiv kan fremme et inkluderende læringsmiljø og styrke både undervisningskvalitet og studentenes psykososiale trivsel.
Utvikling av profesjonsidentitet hos sykepleierstudenter.
Profesjonell identitetsutvikling, mestringstro og opplevelse av sammenheng er avgjørende faktorer i sykepleierutdanning. Basert på en longitudinell studie demonstrerer vi hvordan sykepleierstudenters identitet utvikles og hvilken betydning mestringstro har. Vi utforsker praktiske strategier for å styrke mestringstro og profesjonell utvikling gjennom strukturert refleksjon og etablering av trygge og støttende læringsmiljøer.
Om sesjonen:
Rom: B1 001
Format: presentasjon
Varighet: 2 x 30 minutter (to forskjellige innlegg på denne sesjonen).
Bidragsyter:
Emosjoners betydning i høyere utdanning: et dannelsesperspektiv.
Siw Huatorpet, førstelektor i universitets- og høgskolepedagogikk, Universitetet i Innlandet
Utvikling av profesjonsidentitet hos sykepleierstudenter.
Grete Lund Vabo, dosent i sykepleievitenskap ved Institutt for helse og sykepleievitenskap, Universitetet i Agder
Sesjon 2.4
Studentroller som bygger felleskap og dannelse.
Har du meningsfulle studentroller i din organisasjon? Hvordan bidrar disse til læringsmiljøet? Studentassistenter, mentorer og aktivitetsledere skaper tilhørighet, mestring og personlig vekst. Her vil studenter dele sine erfaringer om hvordan slike roller påvirker både dem selv og deres medstudenter – og gir verdifulle erfaringer for fremtiden.
Dialogkurs for studenter – rom for danning?
I denne presentasjonen vil dere få et innblikk i bakgrunnen for og innholdet i Dialogkurs for studenter. Vi etterstreber å ikke bare snakke om dialog, men å engasjere de som deltar i dialog ved å gi noen smakebiter av hva vi gjør på kurskveldene. Avslutningsvis inviterer vi til felles refleksjon rundt hvordan Dialogkurset kan gi næring til studenters danningsprosess.
Om sesjonen:
Rom: B1 006
Format: presentasjon
Varighet: 2 x 30 minutter (to forskjellige innlegg på denne sesjonen).
Bidragsytere:
Studentroller som bygger felleskap og dannelse.
Lan La, student NTNU og prosjekt- og programleder i Sit Labs
Oliver Huuse-Thorvaldsen, student UiA og studentmentor ved God Start på UiA
Jonatan Tagestad Fuglevaag, studentdemokratiet ved Høyskolen i Østfold
Dialogkurs for studenter – rom for danning?
Ingun Steen Andersen, seniorrådgiver i Human-Etisk forbund og er faglig leder for avdeling for området livsveiledning.
Birgitte Fredriksen, Studenthumanist med arbeidssted på Livssynsåpent samtalesenter for studenter på UiO, Blindern.
Kl. 16.15: Dagsprogram slutt
Kl. 18.30: Konferansemiddag
Konferansemiddagen avholdes i en uformell atmosfære på Håndverkeren i Kristiansand sentrum.
(egen påmelding sendes til de som er meldt på konferansen)
Torsdag 5. desember
Kl. 09.00: Plenumssesjon
Hvordan kan læresteder og samskipnader sørge for at digital dannelse blir en naturlig del av utdanningen, og sikre at teknologiens utvikling støtter dannelse av ansvarlige samfunnsborgere?
Kunstig intelligens: En ny tid for dannelse ved Morten Goodwin, professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder
Det er ingen tvil om at kunstig intelligens har tatt utdanningsverden med storm – men hvordan kan vi sikre at denne transformative teknologien ikke bare effektiviserer hverdagen, men også løfter kvaliteten på læring og dannelse? KI har potensialet til å revolusjonere hvordan vi underviser, vurderer og administrerer, og samtidig skape et engasjerende og dynamisk læringsmiljø som ruster studentene for fremtiden. I sitt foredrag vil Morten Goodwin gå i dybden på hvordan utdanningssektoren kan bruke KI som et verktøy for virkelig forandring, til å inspirere, utvikle og støtte både studenter og ansatte i jakten på kunnskap og dypere forståelse.
Bio innleggsholder
Morten Goodwin er professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder. Han er medgründer og ledende forsker hos AI Experts, og nestleder ved Senter for kunstig intelligensforskning. Han er anerkjent som en av Norges fremste eksperter innen kunstig intelligens. Goodwin kombinerer roller som professor, lærer, samfunnsdebattant, formidler, forfatter og CTO. Med 20 års akademisk erfaring, en doktorgrad og over 200 fagfellevurderte artikler, er han en dedikert forsker som fokuserer på dype nevrale nettverk. I 2023 mottok han NORA-prisen for sitt fremragende bidrag til AI-samfunnet, utdanning og formidling, og ble av Khrono listet blant de 300 mest publiserte forskerne i Norge.
Goodwin er involvert i en rekke omfattende forskningsprosjekter som dekker både grunnleggende og anvendt KI-forskning. Dette inkluderer arbeid innen sektorer som landbruk, akvakultur, kulturproduksjon, utdanning, helse, industrioptimalisering, naturlig språkbehandling og anbefalingsmotorer. Han er en entusiastisk formidler, og i egenskap av forfatter, debattant og offentlig foredragsholder, leverer han omtrent 100 populærvitenskapelige presentasjoner årlig. Hans primære fokus er på potensialet AI har å tilby og avmystifisering av hans forskningsområde.
Slik utdanner vi ansvarlige samfunnsborgere for fremtidens arbeidsliv ved Adam Tzur, redaktør i AIavisen og kommunikasjonsleder i SINTEF Manufacturing.
Kunstig intelligens endrer måten vi jobber, lærer og samhandler på. Det snakkes mye om digital og grønn omstilling, men nå trenger vi sosial omstilling. Kritisk tenkning og digital kompetanse blir vår tids viktigste ferdigheter.
Innlegget drøfter tre spørsmål:
- Hvordan trener vi studenter i kildekritikk, etikk og kritisk tenkning?
- Hvordan blir fremtidens arbeidsliv?
- Hvordan kan læresteder og samskipnader sikre at digital dannelse integreres i utdanningen?
Bio innleggsholder
Adam Tzur er redaktør i AIavisen og kommunikasjonsleder i SINTEF Manufacturing. Han har en master i kommunikasjon fra Universitetet i Agder, og gleder seg til å besøke studiebyen sin igjen.
Siden 2023 har han holdt kurs om kunstig intelligens for SINTEF, Arbeidstilsynet, Kommunikasjonsforeningen, samt en rekke kommuner og bedrifter.
Kl. 10.00: Pause
Kl. 10.15: Parallelle sesjoner 3
Sesjon 3.1
Bli bedre rustet til studiestart med spill.
Studenter får mye informasjon gjennom fadderuka og alle støttetjenestene er klare til å ta dem imot. Likevel sliter de ofte med å finne riktig hjelp når de trenger det. Kan spillbasert læring være et viktig supplement for å bli bedre kjent med universitetet og hva det har å tilby?
Om sesjonen:
Rom: F1 023
Format: Workshop
Varighet: 60 minutter
Ansvarlig:
Lenka Garshol, førsteamanuensis i engelsk språk og didaktikk ved Universitet i Agder
Zahir Mohamed, tredjeårsstudent på akademisk e-sport ved Universitet i Agder og medutvikler i et av spillene.
Sesjon 3.2
Dannelse på den digitale dørmatta..?
Denne workshopen handler om deling av erfaringer fra nettbaserte og fleksible utdanninger, med utgangspunkt i konferansens overordnede tema: Hvordan kan vi balansere individets selvutvikling og fellesskapets behov for samspillet i utvikling og dannelse? Vi vil dele noen erfaringer fra et nettbasert studie i økonomi og administrasjon, og inviterer dere til å dele erfaringer og praksiser for å balansere dannelse og fleksibilitet i deres utdanninger.
Om sesjonen:
Rom: F1 022
Format: Workshop
Varighet: 60 minutter
Ansvarlig:
Jørn Weines, førsteamanuensis ved Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi, UiT Norges arktiske universitet.
Sesjon 3.3
Psykologisk trygghet i grupper – «Fra utrygghet til samspill».
I en tid med økt teknologi er balanse viktig: forelesere bidrar som rollemodeller for sosial kompetanse og analog kommunikasjon. Psykologisk trygghet fremmer læring og trivsel. Dette innlegget deler erfaringer og tips for å skape inkluderende læringsmiljøer der studenter føler seg sett, hørt og utvikler samspillsferdigheter.
Kulturell bærekraft og fremtidsrettet dannelse i USN-s signaturemnet «Innovasjon i team».
Innlegget presenterer nyskapende undervisningsmetoder innenfor det tverrfaglige studieemnet Innovasjon i team, hvor studenter samarbeider for å løse bærekraftsutfordringer i lokale virksomheter. På konferansen inviterer foreleserne, som bidragsytere, til diskusjon om hvordan universitetslærere kan fremme en bærekraftig utdanningskultur. Målet er å skape et læringsmiljø hvor respekt for ulike synspunkter og omsorg for mer-enn-menneskelige perspektiver integreres naturlig i utdanningen.
Om sesjonen:
Rom: B1 007
Format: presentasjon
Varighet: 2 x 30 minutter (to forskjellige innlegg på denne sesjonen).
Innledere:
Psykologisk trygghet i grupper – «Fra utrygghet til samspill».
Carina Johansson Nyvoll, Høyskolelektor og studieprogramleder for bachelor i ledelse og servicestrategi ved Høyskolen Kristiania
Kulturell bærekraft og fremtidsrettet dannelse i USN-s signaturemnet «Innovasjon i team».
Biljana C. Fredriksen, professor i kunst og håndverk ved Fakultet for Humaniora, idrett, og utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Kristin Bentsen, førsteamanuensis i innovasjon og entreprenørskap ved Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge.
Kl. 11.15: Pause
Kl. 11.30: Parallelle sesjoner 4
Sesjon 4.1
Personlig utvikling og samspill gjennom ThiGro®: Et digitalt refleksjonsspill.
Utforsk hvordan spill i spillportalen ThiGro® fremmer refleksjon, inkludering, dannelse og problemløsning. Spillene styrker studentenes karrierekompetanse, dette bidrar til at studentene mestrer studentlivet bedre og blir forberedt til arbeidslivet. På workshopen får dere spille spill fra spillportalen og høre om funn fra forskingen knyttet til – ny student spillet, som var det første spillet som ble utviklet i spillportalen. (Ta med PC).
Om sesjonen:
Rom: F1 023
Format: Workshop
Varighet: 60 minutter
Ansvarlig:
Sonja Susnic, Universitetslektor og ansvarlig for etter- og videreutdanning i karrierelæring og karriereveiledning på OsloMet.
Sesjon 4.2
Samarbeid og studentmedvirkning for digital omstilling.
Digitalisering i UH-sektoren skjer raskt, men krever opplæring for å være effektiv. Digital dannelse forutsetter kompetansepåfyll for studenter og ansatte. Vi presenterer verktøy for studentmedvirkning og utforsker hva digitalisering betyr for læringsmiljøet, hvordan det påvirker, og hvordan studenter og ansatte kan møte utfordringer og muligheter sammen.
Om sesjonen:
Rom: B1 007
Format: presentasjon
Varighet: 60 minutter
Ansvarlige:
Maiken Køien Andersen, fag- og læringsmiljøpolitisk ansvarlig i NSO. Magnus Ellefsen Moen, student og leder for Studentorganisasjonen i Agder (STA). Hilde Inntjore, viserektor for utdanning på Universitetet i Agder.
Sesjon 4.3
Kritisk KI-kompetanse i lærerutdanning og videreutdanning.
KI spiller en økende rolle i utdanning, og ansvarlig bruk er avgjørende. Lærere har en nøkkelrolle i teknologisk dannelse, særlig i kritisk bruk av KI. Innlegget presenterer erfaringer fra AI-Edu-prosjektet, som utviklet undervisningstilbud om generative språkmodeller for lærerstudenter og videreutdannede lærere gjennom moduler og kurs.
Studentsamskipnaden: En nøkkelaktør i “studenters dannelse og vekst i selfie og samspill”.
Med mottoet «livet rundt studiene» legger Studentsamskipnaden i Agder til rette for trygghet og trivsel i livet som student, og støtter studentene der de er. Vi vil vise hvordan ulike satsingsområder hos oss: kommunikasjon på sosiale medier, Studentliv, studenthelse og bærekraftinitiativet «Litt» bidrar til å danne studenter i sin utdannelse.
Red Flag: En holdningskampanje mot seksuell trakassering blant studenter.
Red Flag-kampanjen øker studenters bevissthet om ansvar i relasjoner, fremmer empati og bekjemper seksuell trakassering. Den bygger et trygt læringsmiljø med nulltoleranse for trakassering. Presentasjonen dekker kampanjens bakgrunn, aktiviteter, respons og fremtidige planer, med fokus på respekt og ansvar i studenters hverdag fra første dag.
Om sesjonen:
Rom: F1 022
Format: Show-and-tell
Varighet: 60 minutter totalt
Ansvarlig:
Kritisk KI-kompetanse i lærerutdanning og videreutdanning.
Christina Lentz, lektor i medie- og dokumentasjonsvitenskap ved Institutt for Språk og Kultur, UiT.
Studentsamskipnaden: En nøkkelaktør i “studenters dannelse og vekst i selfie og samspill”.
Ingvild Gulla, SoMe-koordinator i SiA
Benedicte Nordlie, Studentlivskoordinator i SiA
Jahn Olav Marum, leder for SiA Studentliv.
Red Flag: En holdningskampanje mot seksuell trakassering blant studenter.
Gro H. Gundersen, prosjektleder og studiestartansvarlig ved Universitetet i Agder.
Kl. 12.30: Pause
Kl. 12.40: Avslutning av konferansen
Kl. 13.00: Lunsj
Kompetansenettverk for studenters suksess inviterer ansatte og studenter i utdanningssektoren til å dele sine erfaringer om dannelse i utdanning. Dannelse er et bredt felt, og vi har derfor utarbeidet en oversikt over ulike perspektiver på dannelse i studentenes læringsmiljø, som inspirasjon.
- Dannelse i det psykososiale læringsmiljøet
- Psykososial og helsefremmende støtte ved å tilby tjenester som fremmer studentenes mentale helse, trivsel og emosjonelle utvikling. Dette kan inkludere rådgivningstjenester, lavterskeltilbud for psykisk helse, og sosiale aktiviteter som bygger fellesskap og støtter studentenes velvære.
- Inkluderende fellesskap og sosial tilhørighet ved å skape sosiale miljøer og møteplasser som fremmer inkludering, støtte og tilhørighet blant studentene. Dette kan inkludere tilbud av aktiviteter, arrangementer og fysiske rom som styrker studentenes sosiale nettverk og oppmuntrer til positiv samhandling og fellesskapsfølelse.
- Dannelse i det pedagogiske læringsmiljøet
- Selvstendig tenking og kritisk refleksjon gjennom undervisningsmetoder som styrker studentenes evne til å tenke kritisk og selvstendig, gjennom diskusjoner, casestudier og refleksjonsoppgaver. Dette gir studentene verktøy til å analysere komplekse problemstillinger og utfordre etablerte sannheter.
- Entreprenøriell dannelse ved å fremme innovasjon og kreativitet i utdanningene, gjerne i samarbeid med tverrfaglige miljøer og offentlig- og privat sektor. Ved å gi studentene reelle utfordringer og muligheten til å utvikle egne ideer, legges grunnlaget for å tenke nyskapende og ta initiativ til utvikling.
- Dannelse i det digitale læringsmiljøet
- Digital dannelse og kompetanse på kunstig intelligens ved å utvikle ferdigheter i digital etikk, kritisk vurdering og ansvarlig bruk av teknologi, inkludert forståelse av personvern, datasikkerhet og algoritmisk skjevhet. Dette gir studentene evnen til å navigere det digitale landskapet på en bevisst måte, og forstå hvordan teknologiske valg påvirker både dem selv og samfunnet.
- Kommunikasjon og interaksjon i det digitale rommet for å styrke evnen til respektfull kommunikasjon og samarbeid i digitale plattformer, med fokus på nettetikette og konstruktiv deltakelse i digitale diskusjoner. Å mestre digital samhandling gir studentene nødvendige verktøy for å bygge relasjoner og felleskap i en stadig mer digitalisert verden.
- Dannelse i det fysiske læringsmiljøet
- Helsefremmende dannelse ved å skape fysiske omgivelser som støtter studentenes helse, med fokus på aktivitet, tilgjengelighet og sunne mattilbud. Dette skaper et læringsmiljø som prioriterer studentenes velvære, noe som kan forbedre både konsentrasjon, læring og livskvalitet, og fremme en aktiv livsstil som integreres i hverdagen på campus.
- Kollektiv og kulturell dannelse ved å utforme rom som fremmer fellesskap og interkulturell forståelse gjennom samarbeid, dialog og kulturelle aktiviteter. Å legge til rette for felles møteplasser skaper ikke bare en inkluderende campuskultur, men styrker også studentenes evne til å navigere og verdsette mangfold i både studie- og arbeidsliv.
- Dannelse i det organisatoriske læringsmiljøet
- Studentorganisasjoner og sosialt fellesskap som en arenaer for samspill, samskaping, og sosialt engasjement. Dette gir studentene en praktisk læringsplattform hvor de kan utvikle ansvars og lederferdigheter og forstå viktigheten av fellesskap i både studier og samfunnsliv.
- Studieprogrammer og læringsutbytter som integrere bærekraftig utvikling og samfunnsansvar for å styrke studentenes forståelse av egen rolle i samfunnet. Dette kan gi studentene innsikt i hvordan deres faglige kunnskap kan brukes til å løse reelle samfunnsutfordringer og bidra til en bærekraftig fremtid.
Frist for innsending av bidrag var 31. oktober 2024.
Skal du bidra på konferansens parallelle sesjoner kan du finne en veiledning for deg som skal bidra her.
Praktisk informasjon:
Finn fram på konferansen:
Konferansen holder i hovedsak til i bygg B, som vist på kartet nedenfor:
Registreringen til konferansen foregår i «vrimleområdet» i B-bygget ved UiA. Her finner du også auditoriet for plenumssesjonene, rom B1 018.
Her er en oversikt over hvor rommene til de ulike parallelle sesjonene ligger. Bygget er også merket med skilt for enklere navigasjon. Hvis du likevel har problemer med å finne fram, er du velkommen til å kontakte registreringspersonalet for hjelp.
Konferanseavgift: Det er gratis for ansatte og studenter fra Nettverkets eiende organisasjoner å delta på årskonferansen. Dette inkluderer lunsj begge seminardager. Hvis du er student eller ansatt fra en ikke-eiende organisasjon påløper det en konferanseavgift på kr 1995,-.
Sted: Konferansen vil avholdes på Universitetet i Agder – UiA Campus Kristiansand, Universitetsveien 25. Universitetet ligger litt utenfor sentrum, men med gode kollektivforbindelser.
Hotell: Det ligger ikke hotell i nærhet av campus, så vi anbefaler deltagere å booke hotell i sentrum av Kristiansand. Her er et utvalg av hoteller som kan bookes:
Scandic Kristiansand Bystranda