Hvordan tilrettelegge for framtidens studentfrivillighet?

Dette er del 1 av 2 parallelle sesjoner.

Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2018 oppgir at 39 prosent av studentene var aktive i en studentorganisasjon. Undersøkelsen fra 2022 viser at studentengasjementet i Norge har sunket til 27 prosent. Dette er altså en nedgang på over 30 prosent. Hva er årsaken til dette? Og hvordan kan vi snu denne trenden?

I del 1 presenterte Sammen Studentliv rapporten «Utredning av Studentlivs muligheter for å øke studentengasjement og deltakelse i organisasjonslivet». Utredningen tar utgangspunkt i en kartlegging rundt hva status er i dag for studentorganisasjoner og frivillige, og foreslår deretter tiltak som kan gjennomføres for å øke oppslutningen til studentfrivilligheten.

Del 2 ble gjennomført andre dag av konferansen i form av en workshop.

Om innleggsholderne:

Jakop Kjellstad er rådgiver i Studentsamskipnaden på Vestlandet og jobber på avdelingen Sammen Studentliv. Gjennom sine år på Universitetet i Bergen har Jakop bred erfaring fra studentfrivilligheten i Bergen. Jakop har hatt verv i Studentersamfunnet i Bergen, vært leder for kulturstyret og vært i Fakultetsstyret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, UiB.

Henrik Tjore er rådgiver i Studentsamskipnaden på Vestlandet og jobber på avdelingen Sammen Studentliv. I løpet av studietiden har Henrik bred erfaring fra studentfrivilligheten på Vestlandet, og har hatt lederverv i studentrådet ved Noroff, veldedighetsorganisasjonen BTS Bryr seg, og flere verv i studentdemokratiet ved Høgskulen på Vestlandet, hvor han blant annet satt frikjøpt to år i arbeidsutvalget til Studenttinget på Vestlandet.

Denne sesjonen gjøres i samarbeid med Simen Randen, studentleder Nord universitet og Elida Slettum, Fag – og læringsmiljøpolitisk ansvarlig i Norsk Studentorganisasjon. De har ansvaret for planlegging og gjennomføring av del 2.