Hvordan tilrettelegge for fremtidens studentfrivillighet?

Dette er del 2 av 2 parallelle sesjoner.

Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2018 oppgir at 39 prosent av studentene var aktive i en studentorganisasjon. Undersøkelsen fra 2022 viser at studentengasjementet i Norge har sunket til 27 prosent. Dette er altså en nedgang på over 30 prosent. Hva er årsaken til dette? Og hvordan kan vi snu denne trenden?

I del 2 av sesjon om studentdentfrivillighet diskuterte vi i grupper på tvers av institusjoner, samskipnader og studenter, for å finne løsninger på hvordan vi kan bedre legge til rette for studentfrivilligheten. Vi tok med oss det vi hadde lært fra rapporten til Sammen, og bygget videre på dette.

Del 1 gjennomføres første dag av konferansen i form av en presentasjon.

Her kan du se et utdrag fra det som kom fram på workshopen:

Om innleggsholder:

Simen Randen er studentleder ved Nord Universitet, hvor han har fullført en bachelor i Internasjonale relasjoner.

Elida Slettum er Fag- og læringsmiljøpolitisk ansvarlig i Norsk Studentorganisasjon. Elida har også erfaring fra studentdemokratiet ved UiB, hvor hun har studert sosialantropologi.

Denne sesjonen gjøres i samarbeid med Henrik Waage Tjore og Jakop Kjellstad fra Studentsamskipnaden på Vestlandet (Sammen). De har ansvaret for planlegging og gjennomføring av del 1.