P10 – Studentaktive læringsformer og trivsel – erfaringer fra et innovasjonskurs

PRESENTASJON
Tid og sted: 10. desember kl. 14:15 – Aud. A6
Bjørg Riibe Ramskjell og Marianne Arntzen-Nordqvist
Engagesenteret, Handelshøgskolen, Nord Universitet
Vi ønsker å presentere våre erfaringer fra utviklingen og gjennomføringen av kurset Innovasjon og endringsprosesser ved Handelshøgskolen Nord, som bidrag inn i diskusjoner om hvordan studentaktive læringsformer og teamarbeid i undervisningen kan bidra til økt trivsel blant studenter i høyere utdanning.
Abstrakt
Erfaringene våre baserer seg på et undervisningsopplegg i kurset Innovasjon og endringsprosesser ved Handelshøgskolen Nord, hvor ca. 60 første års masterstudenter innen økonomifag arbeider aktivt en uke i team med reelle problem presentert av eksterne organisasjoner.
Motivasjonen for undervisningsopplegget var i utgangspunktet et ønske om å gi studentene kunnskap om hvordan stadige endringer påvirker organisasjoner og samfunn, og at de gjennom å jobbe aktivt i team med reelle problem i etablerte organisasjoner skulle utvikle ferdigheter for å kunne gjøre noe med det, med basis i teori fra innovasjon- og entreprenørskapsfeltet. I ettertid har vi imidlertid sett at dette opplegget ikke bare hadde faglige implikasjoner, men også i forhold til det sosiale læringsmiljøet.
Studentaktive læringsformer var et grunnleggende element i kurset som ble kjørt for første gang høsten 2018, hvor målet var å fremme studentenes læring gjennom å knytte teori og praksis. Kurset er basert på pedagogiske trender som erfaringsbasert- og problembasert læring og andre undervisningsformer som krever aktiv involvering av studentene. I tillegg til økt faglig kompetanse, er studentaktive læringsformer hevdet å kunne styrke det sosiale læringsmiljøet. Vi har derfor sett både på studentenes læringseffekter og på indirekte effekter knyttet til sosialt læringsmiljø og eksternt samarbeid.
Evalueringene våre er hovedsakelig basert på gruppepresentasjoner, individuelle refleksjonsnotater, skriftlig prosjektpresentasjon samt to spørreundersøkelser og samtaler med studentene før under og etter kursgjennomføringen. De viser blant annet at studentene har utviklet god faglig kunnskap og helhetsforståelse gjennom å arbeide aktivt med virkelige problemstillinger, og at teamarbeid spiller en viktig rolle utover det faglige. Tidspress og det å samarbeide med nye mennesker skapte mye frustrasjon, men også læring og samhold. Nettverk ble dannet og vennskap knyttet, som igjen har lagt en viktig grobunn for det sosiale læringsmiljøet videre i studiene. Vi ser også opplegget ga studentene verdifull trening i formidling og språktrening i engelsk.
Samtidig som studentene hadde utbytte av kurset på flere nivå så vi også utfordringer blant annet med at prosessen var kort og at en del konflikter ikke kom til overflaten. Vi vil derfor også si litt om hvordan vi gjennom bruk av studentmentorer og økt fokus på fasilitering har jobbet med å forbedre læringsmiljøet ytterligere.
Vi ønsker å presentere våre erfaringer fra dette kursopplegget, som viser at studentaktive læringsformer og teamarbeid blant annet kan bidra til inkludering, integrering, nettverksbygging og mestring – og dermed økt trivsel blant studentene.
Nøkkelord: studentaktive læringsformer, innovasjon og entreprenørskap, teamarbeid, student-trivsel.