P8 – Studenter spør – en kvalitetsikret og forebyggende digital spørretjeneste for studenter

Tid: tirsdag 7. desember, klokken 09:15
Rom: P35, PH170

Klikk her for presentasjonen: P8 – Studenter spør – En kvalitetssikret og forebyggende digital spørretjeneste for studenter
Anne Karin Mullally, Studentsamskipnaden SiO
Iselin Overskeid Vinje, Studentsamskipnaden SiO
Anne Karin Mullally, psykologspesialist i klinisk samfunnspsykologi, og leder for SiO Psykisk helse og SiO Seksjon for utvikling, innovasjon og helsefremmende arbeid. Hun har lang erfaring i arbeid med studenters psykiske helse, og har i Studenter spør overordnet ansvar for redaksjonelt innhold.
Iselin Overskeid Vinje, er utdannet fysioterapeut og har en master i internasjonal samfunnshelse. Arbeider helsefremmende mot studentpopulasjonen ved SiO Seksjon for utvikling, innovasjon og helsefremmende arbeid. Har koordinerende ansvar for Studenter spør.

Med den digitale spørretjenesten Studenter spør har SiO Helse siden oppstart i oktober 2019 nådd ut til over 50 000 personer med kvalitetssikret og forebyggende helseinformasjon. SiO Helse har nå fått 2 millioner til å utvide tilbudet og gjøre tjenesten nasjonal. I dette innlegget presenteres tjenesten og dens vei videre.

Fra prosjekt til driftstjeneste
Studentenes Helse- og trivselsundersøkelse har avdekket økende fysiske- og psykiske helseplager i studentpopulasjonen (SHoT 2010, 2014, 2018, 2021). Det er et tydelig behov for helsefremmende tiltak som styrker studentenes helsekompetanse, og det er ikke realistisk at vi klarer å nå dette behovet gjennom en-til en konsultasjoner. I en rapport utarbeidet av DIGI-UNG er et av hovedfunnene at «digitale kanaler er effektive måter å spre helsefremmende informasjon og gir ungdommer mulighet til å bli kjent med helsetjenesten i eget tempo og på egne premisser».
På bakgrunn av disse funnene startet SiO Helse i oktober 2019 tjenesten Studenter spør. Studenter spør er en nettside hvor studenter kan stille spørsmål og lese svar på egne og andres spørsmål, samt få tilgang til kvalitetssikret og relevant helseinformasjon.
Fra oktober 2019 til juni 2020 var Studenter spør et prosjekt i samarbeid med Ung.no, og ved å samarbeide med en erfaren aktør kunne SiO Helse prøve ut en slik tjeneste – en asynkron chat – med minimal risiko. I juni 2020 ble tjenesten overført til drift og driftes av ansatte i SiO Helse.
Siden oppstart har Studenter spør hatt over 200 000 sidevisninger, og over 100 000 brukere på siden. Antallet brukere har økt fra måned til måned til ny rekord i august 2021 med over 18 000 brukere. Den jevne økningen i antall brukere antas å ha sammenheng med at det har blitt arbeidet med Googleoptimalisering av tjenesten. Per i dag kommer over 90% av trafikken fra Google. Markedsføring gjennom SiOs ordinære kanaler har hatt effekt, men noe begrenset rekkevidde.
Faglig forankring
SiO Helses fagpersoner (leger, psykologer, rådgivere, fysioterapeuter, tannleger, og helsesykepleier) svarer på spørsmål og utarbeider annet faginnhold til nettsiden. Tjenesten har også bidratt til bredere forståelse internt for de ulike fagpersonenes kompetanse, og også gitt en økt felles kompetanse. Svarerne oppgir at de ser på oppgaven som meningsfull.
Siden oppstart har fagpersonene svart på nesten 1000 spørsmål. 85% av de som stiller spørsmål som har besvart oppgir at svaret var nyttig. De fleste som stiller spørsmål er i alderen 19-25 år, og det er flest kvinner som stiller spørsmål.
Studentene kan velge å få spørsmålene sine besvart offentlig, eller kan oppgi at de ønsker spørsmålet besvart privat. Svaret kan da sjekkes med en personlig kode. Tjenesten er anonym. Flesteparten av spørsmålene tjenesten får inn publiseres offentlig på nettsiden.
Øvrig faginnhold på nettsiden publiseres gjennom artikler, videoinnhold eller SiO Helses podcast «På helsa løs». Studenter spør har over 70 fagartikler innenfor ulike tema.
Studenter spør er under utvikling
På bakgrunn av et ønske om å få inn studentstemmen i økende grad, har tjenesten fått midler til ansettelse av studentskribenter, illustratør og design av siden. Det er ansatt fem studenter som skal arbeide med å løfte frem studentstemmen i tjenesten og gi den et større student-preg. SiO Helse har fått 2 millioner fra Helsedirektoratet til optimalisering av nettsiden og gjøre tjenesten nasjonal. Med dette vil tjenesten inkludere andre samskipnader, og gjøres tilgjengelig for alle studenter i Norge.

Stikkord

• Det helhetlige tilbudet