P8 – Studiestart: Hvilke faktorer er viktige for suksess i høyere utdanning?

PRESENTASJON
Tid og sted: 10. desember kl. 09:00 – Aud. A7
Pål Bakken
NOKUT
Med data fra Studiebarometeret analyserer vi forholdet mellom studentenes tidlige erfaringer i høyere utdanning og deres faglige prestasjoner, motivasjon og generelle tilfredshet med studiet. Studenter som er godt integrerte og mener at innholdet i studiet samsvarer godt med forventningene deres, får høyere karakterer og er mer motiverte.
Abstrakt
Antallet studenter øker stadig, samtidig som frafallet i mange utdanninger er stort. Å redusere frafallet er høyt på den utdanningspolitiske agendaen i Norge og mange andre land. Frafallet er høyest i første studieår. Tidligere forskning viser at faglig og sosial integrasjon av studenter er mulige faktorer som kan redusere frafall og at en positiv opplevelse av overgangen til høyere utdanning er relatert til høyere akademisk ytelse.
Dette gjør det relevant å undersøke om det er forhold ved studiestart som kan påvirke studentenes akademiske suksess.
I 2018 inkluderte Studiebarometeret spørsmål om overgangen mellom videregående opplæring og høyere utdanning. Studentene ble spurt om deres opplevelse av overgangen, samt om deres erfaringer fra den første tiden i høyere utdanning. I Studiebarometeret har vi også spørsmål om motivasjon og involvering (engasjement), samt data på akademiske resultater (karakterer i høyere utdanning) og bakgrunnsdata om studentene (f.eks. karakterer fra videregående opplæring, kjønn og utdanningstype). Dette bruker vi for å utforske forholdet mellom studentenes tidlige erfaringer i høyere utdanning og deres suksess i høyere utdanning. Med suksess mener vi her oppnådde karakterer, hvor engasjert/motivert studentene er i studiene sine og deres overordnede tilfredshet med studiene. Studenters engasjement og motivasjon er gode indikatorer på læring og frafall.
Vi bruker multivariate regresjonsmodeller som kontrollerer for relevante bakgrunnsvariabler, inkludert karakterer fra videregående opplæring, alder og kjønn. Vi finner at studenter som mener at innholdet i studiet samsvarer godt med forventningene får høyere karakterer, er mer motiverte og tilfredse med studiet enn andre studenter. Vi finner også en (noe svakere) sammenheng mellom studentenes oppfatning av hvor tydelig de ansatte formidler sine forventninger til dem, og deres motivasjon og tilfredshet. Studenter som mener de er godt faglig og sosialt integrerte, og da spesielt faglig integrert med de ansatte, er mer motiverte og tilfredse med studiene sine enn sine medstudenter. Vi finner også at karakterer fra videregående opplæring henger positivt sammen med karakterer i høyere utdanning og med motivasjon.