P9 – En studie av forhold som kan ha innvirkning på studenters gjennomføring av høyere utdanning

PRESENTASJON
Tid og sted: 10. desember kl. 09:00 – Aud. A7
Andreas Hagen
NTNU
Studien har sett nærmere på studenters utdanningsvalg og overganger, tilhørighet og studiemiljø, motivasjon og læring, mestring og studieinnsats. I lys av funn i studien har det blant annet vært viktig å se på studieveiledningstjenesten og mulige implementeringer av tiltak.
Abstrakt
Presentasjon av resultatene fra avsluttende masteroppgave i karriereveiledning; Studien har hatt fokus på å undersøke hvordan forhold som tilhørighet, mestring, valg og karrierelæring, karrierekompetanse, motivasjon og mål kan ha innvirkning på studenters gjennomføring av studiene. Studien er gjennomført ved egen arbeidsplass, og metodisk er det benyttet en metodetriangulering med en kvantitativ spørreundersøkelse og et kvalitativt fokusgruppeintervju.
Det var interessant å se at mange av studentene har tatt sine utdanningsvalg på et selvstendig grunnlag, uten særlig påvirkning fra andre. Det kan bety at studentene i all hovedsak er bevisst sine valg, og at de virker å ha utviklet sin karrierekompetanse. I dette forskningsprosjektet argumenteres det for å finne en god balanse mellom jobb, fritid og studier. Selv om studentene i all hovedsak er fornøyde med studie- og læringsmiljøet, trekkes det frem viktige tilbakemeldinger fra studentene om behov for endringer. Jeg ønsker å skille mellom hva som bør gjøres av videre forskning på denne studiens tematikk, og implikasjoner for praksis og operasjonalisering av mulige tiltak. Når det gjelder videre forskning, kan det anbefales at det gjøres videre studier i flere fagmiljøer for å kunne se om det er noen fellestrekk blant studentene på tvers av faggrenser, eller om det kan vises til ulikheter blant studenter tilknyttet ulike fagmiljøer. Det er også interessant om det kan gjøres tilsvarende undersøkelser blant samme studentgruppe på tilsvarende tidspunkt i påfølgende akademiske år for å sammenligne data, som kan si noe om effekten av eventuelle tiltak. Når det gjelder implikasj oner for praksis og operasjonalisering av mulige tiltak, mener jeg det vil være interessant å benytte tilbakemeldingene fra studentene i dette forskningsprosjektet at det på instituttet lages en plan som viser prioriteringer av hvilke tiltak det skal jobbes med og at det tidfestes når tiltakene skal være implementert. Min anbefaling til instituttet er særlig å synliggjøre studieveiledningstilbudet bedre, da mange av studentene gir uttrykk for at det ville vært nyttig, siden de ikke visste nok om det. Det vil videre anbefales bedre tilrettelegging av «baserom» som et viktig inkluderingsareal for opplevelsen av tilhørighet blant studentene. Når det gjelder sosiale studentarrangementer er det anbefalinger at det er større fokus på alkoholfrie arrangementer. Digitale studentsystemer bør også ses nærmere på for å sikre både drift, opplæring og brukervennlighet. Samlet sett har disse anbefalingene om fokus på ulike forhold og tiltak til hensikt å forbedre studie- og læringsmiljøet, for å kunne ha innvirkning på studenters gjennomføring av høyere utdanning. Status nå er at flere av tiltakene er iverksatt og operasjonaliseres fortløpende, og det oppleves motiverende.