Arbeidsseminar 5-6. mai 2025
Et godt og inkluderende læringsmiljø styrkes når studentengasjement får gode vekstvilkår. Det ble tydelig under seminaret, der studenter som aktivt bidrar til å utvikle faglige og sosiale fellesskap gjennom ulike roller, viste hvor viktig deres innsats er – både for medstudenter og for egen læring og utvikling.
Gjennom seminaret fikk vi belyst hvordan vi best kan legge til rette for at studentengasjement kan blomstre. Vi diskuterte hvilke verktøy og hvilken støtte studentene trenger for å fylle sine roller, utøve sitt engasjement og utvikle seg i prosessen. Spørsmålet om opplæring og trygghet i rollen ble grundig utforsket, med særlig vekt på hvordan vi kan gi studentene selvtillit til å bidra fra første dag.
Sammen utviklet vi et rammeverk for studentengasjement – et rammeverk forankret i grunnleggende verdier og ønskede utbytter. Dette rammeverket skal støtte opp om et læringsmiljø der studentenes innsats i ulike roller ikke bare styrker fellesskapet, men også gir dem verdifull erfaring, mestring og utvikling.

Program:
Seminaret var delt inn i to hoveddeler.
Del 1: Inspirerende innlegg fra et variert utvalg foredragsholdere som ga deltakerne motivasjon og engasjement. Denne delen la grunnlaget for videre arbeid i del 2.
Disse personene motiverete og engasjerete oss i del 1 av seminaret:
Tre veggene i «Ildsjeltrekanten«
Bård Ræstad, Førstekonsulent ved Universitetet i Innlandet
Hvordan står det til med studentengasjementet?
Henrik Tjore og Jakop Kjellstad, rådgivere i Sammen Studentliv
Studenter i ledelse – spesialkurs for tillitsvalgte studenter
Stephen Sirris, Prodekan utdanning ved Handelshøyskolen, NMBU
Studentengasjement fra studentperspektivet
(Presentasjon og sofaprat)
o Studentfrivillighetsgrupper ved John Magne Jønnes, Studiested Blæstad, Universitetet i Innlandet
o Studentmentorer ved Mia Timenes og Christian Elvestad Knudsen, Høgskolen i Østfold
Del 2: Workshop der deltakerne sammen utviklet RAMMERVERK FOR STUDENTENGASJEMENT I FORMELLE OG FRIVILLIGE ROLLER
Hvorfor utvikle dette rammeverket? Et levende og aktivt studentengasjement, der studenter står i kø for å ta på seg formelle og frivillige verv, kan for mange i høyere utdanning virke som en fjern fortid. De siste årene har engasjementet blant studenter stagnert, av flere grunner. Blant annet har økende levekostnader og inflasjon ført til at flere studenter må prioritere betalt arbeid ved siden av studiene. I tillegg ser vi en endring i studentmassen, som nå har andre forventninger, behov og måter å engasjere seg på enn tidligere.
Formålet med dette rammeverket er å legge til rette for at utdanningsinstitusjoner, samskipnader og studentene selv – både hver for seg og i fellesskap – kan jobbe systematisk med å skape et godt fundament for at studentengasjementet igjen skal blomstre. Et sterkt studentengasjement er avgjørende for å opprettholde et rikt studentliv, sikre reell studentmedvirkning og fremme studenters personlige og faglige utvikling. Rammeverket er inspirert av A Student Engagement Framework for Scotland (Sparqs, 2011), men det er videreutviklet på seminaret og tilpasset en norsk kontekst.

Hvert område for studentengasjement innledes med en kort beskrivelse av hva området omfatter. Deretter beskrives sentrale kjennetegn, som er typiske trekk eller kvaliteter ved god utvikling på området, og praksiser, som viser eksempler på konkrete handlinger, rutiner og samarbeidsformer som utøves i det daglige for å realisere studentengasjement. Rammeverket er utviklet som et arbeidsverktøy for læresteder og samskipnader. Hvert område inneholder derfor også et eget felt for tiltak, hvor det er rom for å beskrive konkrete innsatser eller grep som kan utvikles lokalt – tilpasset institusjonens egne behov, prioriteringer og forutsetninger.
Rammeverket er delt blant nettverkets medeiere, men om du er ansatt eller student fra nettverket medeiere og ønsker tilgang til rammeverket kan du ta kontakt på post@studenterssuksess.no