Studentengasjement for godt og inkluderende læringsmiljø  (del 2)

Nettseminar torsdag 6. november 2025

Et godt og inkluderende læringsmiljø styrkes når studentengasjement får gode vekstvilkår. Studenter som aktivt bidrar til å utvikle faglige og sosiale fellesskap gjennom ulike roller, spiller en viktig rolle for sine medstudenter, samtidig som deres egen involvering gir verdifull læring og utvikling. 

Men hvordan legger vi best til rette for at studentengasjement kan blomstre? Har studenter tilgang til de verktøyene og den støtten de trenger for å fylle sine roller, utøve sitt engasjement og utvikle seg i prosessen? Får de tilstrekkelig opplæring som trygger dem i oppgavene og gir dem selvtillit til å bidra fra dag én? 

Dette seminaret er et oppfølgingsseminar i forlengelsen av arbeidsseminaret med samme tema arrangert i mai 2025. Hovedfokuset vil være implementering og vurdering av rammeverket som ble utviklet under arbeidsseminaret. Seminaret er åpent for alle deltakere fra arbeidsseminaret, men også for andre som har interesse for tematikken og det utviklede rammeverket.

Program

Seminaret seminaret tar utgangspunkt i og åpner med en gjennomgang av Rammeverk for studentengasjement i formelle og frivillige roller. Deretter følger presentasjoner av gode praksiseksempler fra ulike utdanningsinstitusjoner, samskipnader og studentorganisasjoner som har implementert rammeverket:

Universitetet i Agder og Studentsamskipnaden i Agder har i fellesskap arbeidet for å styrke og bedre støtte studentengasjementet i Agder. Med LÆR-VEL-rammeverket i verktøykassa, og med spesielt fokus på områdene «partnerskap» og «ressurs og støtte» har vi samlet aktører, delt kunnskap og utviklet tiltak som fremmer studentengasjementet. På seminaret vil de presentere sitt arbeid, deres konkrete tiltak og refleksjoner rundt videre bruk av rammeverket.

Sit Labs har siden 2021 utviklet en praksis der studenter får reell innflytelse på tjenesteutvikling og hverdagsarenaer. Foredraget viser hvordan Sit Labs har implementert rammeverket for studentengasjement gjennom tiltak som gir eierskap, støtte og arenaer for deltakelse. Med utgangspunkt i Sit sin strategi og bredt samarbeid med NTNU, kommunen og studentfrivilligheten, presenteres konkrete eksempler på hvordan studentene får mulighet til å bidra som premissleverandører – ikke bare brukere.

Universitetet i Innlandet har innledningsvis i arbeidet med «Rammeverket for studentengasjement i formelle og frivillige roller» valgt å ta fatt i arbeidsområdet med partnerskap og ressurser. De arbeider med disse områdene i et dialogbasert stundentseminar denne høsten hvor sentrale studentpolitikere møter ledelsen i fakultetene og deler av rektoratet. Rammeverket gir de et oppspill til å arbeide med studenten som ressurs og hvordan de kan videreutvikle utvalgte deler av organisasjonen som er sentrale for studentmedvirking. 

NTNU Gjøvik har sett nærmere på hvilke kjennetegn og praksiser som gjelder for dem, for å kartlegge hva de gjør bra og hva som kan forbedres. Gjennom dette arbeidet har de identifisert flere tiltak for blant annet å:

  • gjøre alle støttetilbud og ressurser bedre kjent
  • skape arealer der studentfrivilligheten kan samles, både med og uten alkohol
  • etablere en felles plattform for informasjonsdeling
KONSEPTUELT RAMMEVERK FOR STUDENTENGASJEMENT

Praktisk info:

Seminaret er åpent for alle ansatte og studenter fra nettverkets eiende organisasjoner.

Sted: Zoom

Når: 6. november 2025 kl. 12.15-14.00