Veiledning til deg som vil holde innlegg på årskonferansen 2024

Typer av innlegg
Det holdes tre ulike typer av innlegg

• Arbeidsseminar (workshop)
  • Tradisjonell «paper»-presentasjon
  • «Show and tell»

Varighet: 60 minutter
Workshopene er designet for å fremme engasjement og diskusjon blant deltakerne. En typisk workshop starter med at lederen deler sine egne erfaringer og utfordringer knyttet til temaet (10-15 minutter), før diskusjonen åpnes for at deltakerne kan utforske problemstillingene nærmere.

Lederen kan både presentere utfordringer fra sitt arbeid og dele erfaringer med tiltak som er satt i verk. Dette gir en unik mulighet for alle deltakere til å få verdifulle innspill på sine egne utfordringer. For at dette skal fungere optimalt, må det unngås lange monologer – det er viktig å gi plass til at alle kan delta aktivt i diskusjonen.

Mål:

• Gi deltakerne mulighet til å utveksle erfaringer og knytte sterkere bånd
  • Gi lederen tilbakemeldinger på egne tiltak og problemstillinger, samt muligheter for forbedringer og løsninger

Tradisjonell «paper»-presentasjon

Varighet: 20-30 minutter

En «paper»-presentasjon bygger på et skriftlig arbeid, som for eksempel en forskningsartikkel, evalueringsrapport eller annet relevant materiale for konferansen. Presentasjonen starter med en 10-20-minutters gjennomgang av arbeidet, etterfulgt av 5-10 minutter for spørsmål, svar og diskusjon.

Mål:

• Presentere relevant arbeid på en effektiv måte
  • Gi presentatøren tid til å gå i dybden og forklare hovedpunktene i arbeidet
  • Gi presentatøren mulighet til å motta tilbakemeldinger på sitt arbeid
  • Gi deltakerne sjansen til å vurdere relevansen av arbeidet for deres egne interesser

Show-and-tell

Varighet: 60 minutter (totalt)
Hver Show and Tell-økt inkluderer 2-4 presentatører og varer i totalt 60 minutter. Hver presentatør får 5 minutter til å gi deltakerne et sammendrag av en aktuell poster eller prosjekt i en kort presentasjon. Etter at hver presentatør har gjennomført sin 5-minutters presentasjon, går turen til neste. Når alle presentasjonene er ferdige, får deltakerne muligheten til å stille spørsmål direkte til de ulike presentatørene individuelt.

De siste 15 minuttene av økten vil bestå av en kort oppsummering der innlederne deler hvilke spørsmål de har mottatt og gir muligheter for å utdype eller klargjøre informasjon.

Oppsummert struktur:
• 20 minutter (4 presentatører x 5 minutters presentasjoner)
• 30-35 minutter til å utforske utstillingene/materiell og snakke med presentatørene
• 15 minutter til oppsummering

Erfarne fasilitatorer vil sikre at tidsplanen overholdes. Dette formatet gir deltakerne mulighet til å snakke direkte med presentatørene og utforske flere interessante prosjekter. For presentatørene betyr dette at de når ut til et bredere publikum, og de kan presentere ulikt materiale på en effektiv måte.

Alle forslag til innlegg vil bli vurdert og godkjent før de legges inn i programmet for konferansen.